Pokko heeft een trommel

Recensie Pokko heeft een trommel door Sandra Hutchison:
Kikker Pokko woont in een paddenstoel in het bos. De ouders van Pokko hebben de onhebbelijke gewoonte om hun dochter cadeautjes te geven waar ze later weer spijt van hebben. Dit keer hebben ze het echter wel heel bont gemaakt. Ze gaven Pokko een trommel en sindsdien is het geen moment meer stil in huis. Dit terwijl ze nu juist zo gesteld zijn op hun rust. Vader kikker verzoekt Pokko dan ook, of ze alsjeblieft buiten wil gaan trommelen. Dat is voor Pokko geen probleem, zolang ze maar kan spelen. Buiten kun je een speld horen vallen. Ze verdrijft de ietwat akelige stilte in het bos al snel met haar tromgeroffel. Al snel wordt ze gevolgd door een aantal andere muzikale dieren uit het bos en ontstaat er een heuse optocht….

illustratie: Matthew Forsythe

Pokko heeft een trommel is een vermakelijk voorleesverhaal over muziek, vriendschap, verdraagzaamheid, talent en volharding. De paginagrote illustraties zijn het werk van de uit Montreal afkomstige kunstenaar Matthew Forsythe. Pokko heeft een trommel was zijn eerste prentenboek en werd direct uitgeroepen tot prentenboek van het jaar door Publishers Weekly. Matthew Forsythe ontwerpt daarnaast onder andere veel animaties voor Netflix.

Het korte verhaal is grappig, hier en daar een tikkeltje over de top en het geheel leest vrij gemakkelijk voor. De in aardse kleuren afgebeelde illustraties ogen origineel en doen een beetje klassiek aan. Ze zetten de sfeer van het bosleven goed neer. Sommige van de illustraties zouden niet misstaan als schilderij aan de wand. Pokko heeft een trommel is zeker een aanrader als je kinderen op subtiele wijze de boodschap mee wilt geven dat ze te allen tijde vooral zichzelf moeten blijven.

★★★
Titel: Pokko heeft een trommel | Leesfragment | Auteur en illustrator: Matthew Forsythe | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: prentenboek | Uitvoering: hardcover | 64 pagina’s | ISBN13: 9789462914506| Verkrijgbaar sinds: 12-02-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 07-03-2020 | Prijs: €16,95 | Bestellen