Het verlangen van Martha Dijk

Recensie Het verlangen van Martha Dijk door Antoinette van Steeg:
een genealogische roman

Siep Kooi brengt in Het verlangen van Martha Dijk zijn familiegeschiedenis weer tot leven. Toen ik het boek zag, was ik vooral benieuwd op welke wijze Siep deze geschiedenis met de lezer wilde gaan delen. Want een familiegeschiedenis is een persoonlijke zoektocht die veel aan het licht zou kunnen brengen.

Elk hoofdstuk laat zien in welke tijdsperiode Siep de lezer meeneemt in zijn verhaal. Hierdoor is het goed opletten, omdat er veel mensen de revue passeren en het in het begin zoeken is, wie bij wie hoort en in welke context. Opvallend aan dit boek is de schrijfstijl. Het is persoonlijk, maar toch heel boeiend voor de lezer. Het is letterlijk een genealogische roman die op een boeiende wijze aan de lezer gepresenteerd wordt.
Op de cover is een opvallende koffer te zien, die in het verhaal een belangrijke rol speelt. Hierin werden papieren, kaarten en herinneringen aan de familie bewaard. Martha Dijk heeft deze koffer lange tijd in bezit gehad. Toen zij emigreerde naar Amerika, gaf ze deze door in de familie die in Nederland achterbleef. Martha leefde in de periode 1819 tot 1899. Siep Kooi heeft in deze roman het verhaal over zijn familie om Martha laten draaien. Zij is ook aan het woord in dit intrigerende boek.

Pas nadat ik het boek uit had, kwam ik tot de ontdekking dat achter in het boek een stamboomoverzicht geplaatst was, met een ruime toelichting. Ik had deze liever aan het begin van het boek gezien, omdat deze vrij uitgebreid is. De familie kende veel leden die zich generaties lang fors uitbreidde. Hierdoor was het verhaal, zeker in het begin, wat makkelijker te lezen geweest, omdat ik dan had kunnen terugkijken wie aan wie verbonden was.

Daarnaast is er achter in het boek een ruime beschrijving van negen bijlages die het verhaal nader verklaren. Deze worden opgevolgd door een uitleg van de noten en een kort dankwoord. Het boek sluit af met foto’s die een lange geschiedenis laten zien van de familie van Siep Kooi.

Ik ben verrast door deze interessant geschreven genealogische roman. De familie komt tot leven en laat van het leven van op het oog arme dagloners zien, wat er bewaard is gebleven. Vaak werden van deze mensen weinig geschiedenisherinneringen bewaard ,omdat ze geen geld hadden om papieren of documenten aan te schaffen. Duidelijk na het lezen van dit boek is hoe sterk en volhoudend de familie van Siep Kooi is geweest, waardoor een rijke geschiedenis nu tot leven is gekomen in deze prachtige en interessante roman.

Het verlangen van Martha Dijk speelt zich voornamelijk in het noordoosten van Groningen af. Het is een interessant boek voor lezers die geïnteresseerd zijn in familiegeschiedenis, maar ook in de geschiedenis van het noorden van Nederland. De schrijfstijl is boeiend en begrijpelijk geschreven. Het is een verhaal dat nergens langdradig wordt, maar steeds levendig beschreven blijft. Ik heb met veel plezier deze genealogische roman gelezen.

★★★★
Titel: Het verlangen van Martha Dijk | Leesfragment | Auteur: Siep Kooi | Uitgeverij Elikser | Categorie: genealogische roman | Verkrijgbaar als paperback| 446 pagina’s | ISBN13: 9789463652001 | Verkrijgbaar sinds: 18-01-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 12-03-2020 | Prijs: € 24.50 | Bestellen