De schreeuw van Ambon

Recensie De schreeuw van Ambon door Antoinette van Steeg:
In de jaren ‘70 is heel Nederland in rep en roer door de treinkapingen. In 1975 werd de trein in Wijster en in 1977 een trein bij De punt gekaapt. Daarnaast werd er ook een basisschool in Bovensmilde gegijzeld door de Molukkers. Iedereen kent de verhalen, maar wat was het verhaal achter deze acties destijds?

Hein Bloemink heeft met De schreeuw van Ambon dit verhaal na tientallen jaren een gezicht gegeven en wisselt af met fictie en non-fictie. Dit geheel zorgt voor een boeiend verhaal dat de lezer tot nadenken stemt over wat er destijds is gebeurd, de reden van deze acties, maar ook de emoties die het teweeg bracht bij de Nederlands en Molukse gemeenschap. Zowel op de cover als in het boek zijn oude krantenberichten uit de jaren ‘70 te zien. Hierdoor krijgt de lezer inzichten in de berichtgevingen destijds en komt de geschiedenis weer tot leven.

Hein Bloemink heeft het boek opgedeeld in twee delen. In het eerste deel lezen we over de gijzelingen en de keuze van de Molukse gemeenschap om tot deze harde acties over te gaan. Hier lezen we ook dat niet alle Molukkers achter deze keuzes stonden. Ook maken we in dit deel kennis met Naomi Rinsampessy, die door de Indonesische geheime dienst wordt ingelijfd om een klus te klaren voor president Suharto. Dit geheel tegen haar wil. Ze moet in het diepste geheim Ambon verkopen om de Molukkers de kans te geven daar de RMS te vestigen. Naast Naomi leren we ook Rogier Belleman kennen. Hij is topadviseur van de minister bij Buitenlandse Zaken, maar raakt persoonlijk betrokken na een zelfmoord van zijn beste vriend.

In het tweede deel leren we Naomi en Rogier beter kennen en lezen we hoe het afloopt. Ook lezen we dan meer over de Molukkers die de gijzelingen destijds pleegden en hoe het is afgelopen voor hen. Welke gevolgen heeft dit gehad voor de Molukse gemeenschap?

De schreeuw van Ambon is een boeiend boek waarbij de overgang van fictie naar non-fictie en omgekeerd naadloos verloopt. Het zette mij als lezer aan tot nadenken wat het destijds heeft betekend voor de Molukse gemeenschap, maar ook voor Nederland, dat in de ban was van de gebeurtenissen. Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar wist wel van deze geschiedenis. Dit boek heeft voor mij een verhelderend beeld geschetst over het waarom van deze kapingen en de gijzeling. Ik voelde letterlijk de wanhoop van de Molukkers en de hoop op een vrij Ambon.

Door de afwisseling van perspectieven en gebeurtenissen is er een spannend en verhelderend verhaal ontstaan, dat de lezer zal boeien en intrigeren. Op het eerste oog lijkt het boek informatief, maar het is zoveel meer. Het nawoord, bestaande uit bronnen en artikelen, geeft de lezer verklaringen over de opbouw van het verhaal. Hein Bloemink heeft een verrassend goed boek geschreven, dat veel Nederlanders zal boeien. De schrijfstijl is helder en begrijpelijk en brengt een belangrijke geschiedenis weer tot leven. Het zal de keuzes van de Molukkers voor veel lezers misschien in een ander daglicht plaatsen. Het was letterlijk een schreeuw om begrepen te woorden.

★★★★
Titel: De schreeuw van Ambon | Leesfragment | Trailer | Auteur: Hein Bloemink | Uitgeverij Elikser | Categorie: historische roman | Verkrijgbaar als paperback | 347 pagina’s | ISBN13: 9789463651363 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 13-03-2020 | Prijs: € 22.50 | Bestellen