Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween

Recensie Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween door Hannie van Grol:
Een roman vol ongekende schoonheid

Franco Faggiani heeft een boek geschreven dat deels fictie is en deels op waarheid berust. Hij heeft zich laten inspireren door een bericht over een Japanse marathonloper die een tijd neer had gezet van meer dan 54 jaar. Dit intrigeerde hem zo dat hij onderzoek ging doen naar dit bijzondere fenomeen.

Als het boek begint, maken we kennis met de hoofdpersoon die op hoge leeftijd is. Hij is weer teruggekeerd naar zijn geboorteplaats Tamana om daar de laatste jaren van zijn leven te slijten. Van daaruit neemt hij ons mee door zijn leven heen. Hij vertelt hoe hij als kind al gegrepen was door de natuur en zich daar meer thuis voelde dan tussen de mensen. Al hardlopend kwam hij op plekken die hem zeer raakten. Op latere leeftijd toen hij naar Tokio ging om daar een studie te volgen, kreeg hij een intensieve training en werd hij door de keizer uitgenodigd om Japan te vertegenwoordigen op de Olympische Spelen van 1912 in Stockholm op de marathonafstand.

We volgen Shizo Kanakuri op zijn reis van Japan naar Zweden, een tocht van weken met de boot en de trein. In Stockholm begint hij aan de marathon, maar loopt deze niet helemaal uit. Hij voelt zich zo schuldig tegenover de keizer van Japan en zijn ouders, dat hij samen met Kuma, een Japanse zakenman die hij op zijn reis heeft leren kennen, van de radar verdwijnt. Jaren van omzwervingen later, met een nieuwe identiteit, keert hij terug naar Japan. Hij vestigt zich daar op het eiland Hokkaido, ver weg van zijn oorspronkelijke geboorteplaats. In volledige anonimiteit bouwt hij daar weer een bestaan op, sticht een gezin en houdt zijn verleden verborgen voor iedereen. Hij maakt periodes van geluk maar ook van veel verdriet door. Toch weet een Zweedse journalist hem te traceren. Hij vraagt hem alsnog de laatste kilometers van de marathon te voltooien. Dan neemt zijn leven een wending…

Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween is een prachtige roman vol emoties en gevoel. De rust die de hoofdpersoon zoekt in de natuur is letterlijk voelbaar, door te lezen ervaar je de krachtige werking van de uitgestrektheid van het landschap, de inkeer, een haast meditatieve sfeer. De invloed van de Kami’s (de goden van het shintoïsme) maakt het verhaal nog mooier om te lezen en geeft het een mysterieus tintje. De hoofdpersoon is een man die ondanks de strijd die hij voert in zijn leven, overkomt als een tedere liefdevolle persoon, waarvoor je niet anders dan sympathie kunt voelen. Zijn schuldgevoel beleef je mee, evenals zijn geluk, zijn verdriet, zijn vechtlust en zijn angst. Zijn liefde voor de natuur straalt ervanaf, zeker als hij op het eiland bewaker wordt van een heuvel vol kersenbomen.

Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween is een ontroerende roman vol diepgaande emoties. Het taalgebruik is adembenemend mooi, met vlagen haast poëtisch, maar nergens langdradig. Niet voor niets werd dit boek tot het DWDD-boek van de maand januari verkozen. Het is een boek om te lezen en daarna nog eens te lezen om alles wat de eerste keer gemist is, alsnog op te zuigen. Een literaire roman die dit predikaat ten volle verdient.

★★★★★
Titel: Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween | Auteur: Franco Faggiani | Uitgeverij Signatuur | Categorie: literaire roman | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 256 pagina’s | ISBN13: 9789056726485 | Verkrijgbaar sinds: januari 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 13-3-2020| Prijs: € 20,99, e-book € 12,99, luisterboek € 15,99 | Bestellen