Gratie

Recensie Gratie door Jolanda Kalkman:

Dhananjaya Rajaratnam is gevlucht uit Sri Lanka naar Australië. In eerste instantie was hij in Australië gekomen op een studentenvisum. Maar al gauw kwam hij erachter dat de opleiding die hem beloofd was in zijn thuisland, oplichterij was. Geen enkele afspraak kwamen ze na. Daardoor kon hij niks anders doen dan stoppen met zijn opleiding. Precies 28 dagen na dit besluit loopt zijn visum af. Vanaf dat moment verblijft hij illegaal in Australië.

“Hij was nu een man zonder rechten in deze wereld.” Blz. 46.

Dhananjaya besluit zich zoveel mogelijk aan te passen en zich als een echte Aussie te gedragen. Eerst neemt hij een andere naam aan: Danny, Eerlijke Danny. Hij probeert te praten als een Aussie, zonder accent en wanneer hij voldoende geld bij elkaar heeft, neemt hij een nieuw kapsel: echte highlights. Hij vindt een verblijfplaats in een voorraadkamer en weet geld te verdienen als schoonmaker, Fabelachtige Schoonmaker, en krijgt zelfs een vriendin. Zo lijkt het normale leven binnen handbereik.

“Danny was de Iemand Anders van Iemand Anders.” Blz. 62.

Totdat hij op een dag schoonmaakt in het huis van Daryl de Advocaat. Daar doet hij wat hij altijd doet – bada-bada-bada-boem – stofzuigen. Maar wanneer hij alles gedaan heeft en hij het appartement wil verlaten, ziet hij drie politieagenten de trap op rennen. Even denkt Danny dat ze voor hem komen. Maar dan blijkt dat er een moord is gepleegd aan de overkant van de straat. Hij ziet de politie in het appartement van het gebouw aan de overkant. Daar op de vierde verdieping, met de rode tulpen in de vensterbank.

“Twee jaar lang, bijna twee jaar, was hij elke maandagmorgen naar die flat met de tulpen gegaan met zijn stofzuiger en schoonmaakspullen. Dat was Huis Nummer Vijf.” Blz. 35.

Danny heeft gelijk een sterk vermoeden wie het heeft gedaan. Maar wat kan hij doen? Want wanneer hij een melding zou maken met zijn vermoedens, komen ze erachter dat hij illegaal is en wordt hij uitgezet. En degene waarvan hij vermoedt dat hij de dader is, kent zijn geheim…

“Ik heb een fout gemaakt en hij jaagt op me. Hij zal altijd achter me aan zitten.” Blz. 116.

Wat zou jij doen? Dat is de vraag waar het in Gratie om draait. Zou je laten weten wie jij vermoedt dat de dader is met het risico uitgezet te worden?

Aravind Adiga heeft met Gratie een spannende roman geschreven die klinkt als een thriller, maar dit laatste zeker niet is. Als lezer kruip je steeds meer in het hoofd van de hoofdpersoon, Danny. Je voelt steeds meer hoe de tijd begint te dringen en je krijgt het als lezer zelf ook steeds benauwder, wanneer je erachter komt voor welke onmogelijke keuze Danny is komen te staan. De gebeurtenissen volgen elkaar steeds sneller op. En dat allemaal in het tijdsbestek van slechts een dag.

Adiga is het gelukt om dit beklemmende verhaal met humor op te schrijven. Hij houdt de snelheid er flink in. Helaas is dit laatste ook een beetje zijn valkuil, omdat je tegen het einde van het verhaal het gevoel krijgt dat de schrijver in herhaling valt. Toch was ik als lezer tot aan de laatste regels benieuwd hoe het met Danny zou aflopen. Door deze nieuwsgierigheid naar de ontknoping bleef ik doorlezen. Toen ik het boek dichtsloeg, bleef Danny nog een poos in mijn hoofd zitten. Ik waardeer dit boek op 4 sterren.

★★★★
Titel: Gratie | Auteur: Aravind Adiga | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | Categorie: roman, literatuur | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 256 pagina’s | ISBN13: 9789046826386 | Verkrijgbaar sinds: 18-02-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 14-3-2020 | Prijs: €20,99- e-book €9,99 | Bestellen