Lottie Luna en de bloementuin

Recensie Lottie Luna en de bloementuin door Jolanda Kalkman:
Ze is niet zomaar een weerwolf…

Lottie is te laat voor het ontbijt. Dat komt omdat ze zich aan het voorbereiden is voor haar eerste schooldag op haar nieuwe school. Maar ze kan haar puntenslijper nergens vinden. Sinds haar verhuizing naar kasteel Draka is alles zoek. Maar ze wil niet te laat komen, daarom gaat ze gauw naar school. Onderweg maakt ze zich wel zorgen, zou ze wel nieuwe vrienden kunnen maken? Want misschien haten de anderen haar wel, omdat haar vader nu de nieuwe koning is. Plotseling krijgt ze een idee: ze hoeft natuurlijk aan niemand te vertellen dat ze in het kasteel is komen wonen. En ze hoeft natuurlijk ook niemand te vertellen dat ze superkrachten heeft, omdat ze in de nacht van de maansverduistering, bij volle maan is geboren.
Nee, ze is gewoon Lottie Luna, een heel gewone weerwolf.

Op school sluit ze al gauw vriendschap met Wilf en Marion. Maar niet iedereen is even aardig tegen haar. Haar juffrouw Wilkolak vertelt dat ze op school bezig zijn met een wedstrijd. De bedoeling is dat iedereen een tuin mag ontwerpen en wie het mooiste ontwerp heeft, mag zijn of haar plan uitwerken. Lottie is gek op tuinieren en doet daarom graag mee. Maar wanneer de bloementuin wordt aangelegd, wordt deze steeds vernield en niemand weet wie erachter zit. Lottie weet dat ze iets moet doen, maar dan loopt ze wel het risico dat de anderen erachter zullen komen dat ze niet echt zo’n gewoon weerwolfje is…

Lottie Luna is een superleuk boek voor kinderen die al zelf goed kunnen lezen. Maar ook om het boek voor te lezen is dit boek zeer geschikt. Dat maakt het boek extra leuk en daarom is het ook geschikt voor jongere kinderen of voor kinderen die moeite hebben met lezen. Samen kun je er met dit boek een echt feestje van maken. Het verhaal heeft namelijk alles. Het is zeer goed geschreven, er zit spanning en humor in en door de illustraties die door Nathan Reed zijn gemaakt, is het ook nog een heel aantrekkelijk boek.

Toen het boek bij ons op de deurmat viel, was mijn dochter van 4 gelijk enthousiast. Al bladerend door het boek werd ze nieuwsgierig naar het verhaal. Meestal lezen graphic boeken niet fijn voor en zijn het echte zelfleesboeken, bij Lottie Luna is dat duidelijk niet het geval. Wel is 4 echt nog te jong en was het verhaal soms nog te spannend voor haar, maar samen hebben we genoten van het verhaal.

Annechien:
“Ik vond Lottie Luna heel Leuk maar de meester vond ik niet leuk. En ook niet dat de tuin vernield werd.” Soms vond ze het te spannend en wilde ze niet verder luisteren. Toen ik uitlegde dat ze dan niet weet hoe het af gaat lopen, wilde ze wel verder luisteren en vond ze de rest wel weer heel leuk. Maar dat heeft meer met haar leeftijd dan met het boek te maken.
“Ik vind de voorkant mooi. Lottie heeft een mooi shirt aan.” De cover ziet eruit alsof hij licht geeft in het donker, het is bijna jammer dat dit niet zo is.
“Ik vind het grappig dat er steeds een lieveheersbeestje en wormpje onderin staan (bij de bladnummering) en ik vind de plaatjes leuk.” Ze heeft heel uitgebreid door het boek gebladerd voordat we gingen lezen.
“Ik vind Lottie heel lief. Als er nog een Lottie Luna komt wil ik hem ook lezen.” Ik lees hem dan graag aan haar voor!

Wij waarderen Lottie Luna op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Lottie Luna en de bloementuin | Leesfragment | Auteur: Vivian French |Illustrator: Nathan Reed | Uitgeverij HarperCollins | Categorie: zelfleesboeken, voorleesboeken, graphic | Verkrijgbaar als: Hardcover en e-book| 144 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789402705072 | Verkrijgbaar sinds: 25-02-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 21-03-2020 | Prijs: €15,50- e-book: € 4,99 | Bestellen