Yaru Makki’s reis

Recensie Yaru Makki’s reis door Sandra Hutchison:
Oost west thuis best

Konijn Yara Makki woont op het Waddeneiland Schiermonnikoog. De diverse dieren om hem heen genieten van de natuur en zijn onder de indruk van alles wat dit eiland te bieden heeft. Yaru heeft het hier echter allemaal wel gezien, Schiermonnikoog is saai! Op een dag springt hij op de veerboot naar het vasteland, hij wil iets nieuws ontdekken. Aan de overkant ontmoet hij de vriendelijke rat Bakkes. Bakkes beweert de hele wereld al gezien te hebben. Dat wil Yaru ook, hij wil net als Bakkes reizen. Diverse vogels staan er wel voor open om het eigenzinnige konijn mee te nemen op hun trektocht. Als dat maar goed gaat….

Illustratie: Nora Tinholt

Dit mooi vormgegeven jeugdboek bevat een vermakelijk verhaal over een reislustig konijn. Dit prachtige boek over reizen, dromen en tevreden zijn met wat je hebt, kan door kinderen uit de bovenbouw zelfstandig gelezen worden. Daarnaast is het een meer dan leuk voorleesboek voor kinderen vanaf circa zes jaar. Je moet er wel de tijd voor nemen, want dit boek lees je niet 1,2,3 even voor. Het verhaal is spannend en leerzaam tegelijk. Naast het fantasierijke verhaal zijn er achter in het boek nog een flink aantal pagina’s te lezen vol interessante wetenswaardigheden over het eiland en zijn bewoners. Als voorlezer steek je er waarschijnlijk zelf ook nog wat van op.

Yaru Makki ’s reis is een boek dat jong en oud aan zal spreken. De sfeervolle waterverf- en ecoline-illustraties van Nora Tinholt maken het boek echt af. De dieren zijn herkenbaar voor kinderen en geven een goede indruk van hoe Schiermonnikoog er in het echt uit zou zien. Na het lezen van dit boek krijg je vast zin om je koffers te pakken. Voordat het zo ver is, kunnen kinderen in elk geval wegdromen bij dit aandoenlijke verhaal van Yaru en zijn vrienden.

Yaru Makki ’s reis is een fijn boek over een stukje unieke Nederlandse natuur. Wederom een geslaagde uitgave van de KNNV Uitgeverij.

Genomineerd voor de Hotze de Roos Prijs 2020.

★★★★
Titel: Yaru Makki’s reis | Trailer | Leesfragment | Website | Auteur: Irene de Pous | Illustrator: Nora Tinholt | KNVV Uitgeverij | Categorie: jeugdboeken, zelfstandig lezen | Uitvoering: hardcover | 112 pagina’s | ISBN13: 9789050116886 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 20-03-2020 | Prijs: €19,95 | Bestellen