Lentevuur

Recensie Lentevuur door Hannie van Grol:
Het geheim van een oud landhuis

Een paar keer per jaar komt Suzanne Vermeer met een nieuw boek. Wie de auteur is achter dit pseudoniem, is steeds opnieuw een raadsel. Lentevuur vertelt het spannende verhaal van Julia, haar nichtje Irene en vriendin Sophie die naar Tsjechië gaan om afscheid te nemen van het huis waar de oma van Julia en Irene, Eva Chorinsky, het grootste deel van haar leven gewoond heeft. Ondanks dat het landhuis er vervallen uitziet, nemen ze er toch hun intrek in.

Dan gebeuren er van allerlei vreemde dingen. Allereerst vindt er een aanrijding plaats, waarbij een vrouw zwaar gewond raakt. Deze vrouw komt in het ziekenhuis terecht waar ze in coma ligt. Maar Julia die aan het stuur zat, wordt streng verhoord door de politie en haar wordt doodslag ten laste gelegd. De vijandige houding van de agenten zorgt voor veel geheimzinnigheid rond het hele gebeuren, wat nog versterkt wordt als blijkt dat ze niet welkom zijn in het ziekenhuis. Ook blijkt dat de vrouw een goede bekende is van oma Eva. Dan vinden er nog meer onverklaarbare zaken plaats en ook in het huis zijn er documenten die voor nieuwe vragen zorgen. Als er wordt ingebroken en het hele huis overhoop wordt gehaald, maakt hen dat alleen nog maar vastbeslotener om op onderzoek uit te gaan. Wie is nog te vertrouwen en wie niet?

Het begin van het boek roept nog niet al te veel spanning op, maar dat wordt geleidelijk aan beter tot je je op het eind afvraagt, of die situatie nog goed af kan lopen. De meest vreemde en onvoorspelbare situaties vinden plaats. Ook een aantal gruwelijkheden passeert de revue en op het eind zijn veel van de geheimen van het huis en oma opgelost, maar niet alles. En dat is jammer als je het e-book leest of het luisterboek hebt, want alleen bij het fysieke boek hoort een envelop met oude documenten waarmee je zelf aan de slag kunt om te achterhalen wat er op 2 mei 1972 plaatsvond. Heb je het antwoord gevonden, dan kun je op de website je oplossing geven en dan krijg je een aparte tekst te lezen, die nog meer informatie geeft.

Lentevuur is op het begin na een spannend verhaal met veel raadsels die opgelost moeten worden. Het boek leest als een trein en ook de informatie over Tsjechië en vooral de stad Praag is een mooie aanvulling. Helaas is het boek wat dun, waardoor je het snel uit hebt. En jammer is dat het raadsel dat open blijft, alleen opgelost kan worden als je het fysieke boek aanschaft. Desondanks is het een aardig boek om te lezen, zeker voor liefhebbers van Suzanne Vermeer.

★★★
Titel: Lentevuur | Leesfragment | Auteur: Suzanne Vermeer | A.W.  Bruna Uitgevers  | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 120 pagina’s | ISBN13: 9789400511781 | Verkrijgbaar sinds: februari 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 26-03-2020 | Prijs: € 12,99, e-book € 6,49 en luisterboek € 9,49 | Bestellen