Hardlopen met Sherman

Recensie Hardlopen met Sherman door Soraya Latten:
De ezel met het heldenhart die uitgroeide tot een ware kampioen

Christopher McDougall had toen hij een ezel kreeg, niet verwacht dat deze zo verwaarloosd zou zijn als Sherman. Maar dan krijgt hij een tip van zijn buren, ezels moeten een doel hebben en die tip verandert alles. Samen met Sherman besluit Christopher te gaan trainen voor de burro-race, een unieke race waarin mens en ezel samen door de bergen en beken rennen. Tijdens deze training krijgen ze van alle kanten hulp en samen met zijn Amish-buren doen ze er alles aan om van Sherman weer een echte ezel te maken.

“Langzaam maar zeker stapte er een ezeltje naar ons toe. Hij stak zijn oren op en trilde zenuwachtig toen hij dichterbij ons kwam. De ezel stond bijna tot zijn knieën in de brij van poep en verrot stro, en zijn leefomgeving was zo krap dat hij zich nauwelijks kon omdraaien. [..] Dit draaide niet om een nieuw huisdier. Die arme ezel moest en zou hier zo snel mogelijk worden weggehaald.”- Christopher McDougal.

Hardlopen met Sherman is een non-fictie waarin Christopher zijn bijzondere reis met de lieve, verwaarloosde en soms slecht gehumeurde ezel beschrijft. De vriendschap die hierdoor ontstaat, is het thema dat centraal staat in dit boek, want een vriendschap met een dier is zeker mogelijk. Ook de hulp en levenswijze van in het bijzonder Amish komt veelal in het boek naar voren. Waar wij het contact met het land en de dieren vaak wat verloren zijn, hebben zij dit juist stevig vastgegrepen en dit zie je echt door de manier waarop het verwerkt is in het boek.

Wat erg mooi is, is hoe Christopher de verzamelaar beschrijft die Sherman eerder in bezit had, hij spreekt ondanks de verwaarlozing van Sherman met respect over de man. Deze man heeft een probleem en wilde deze lieve ezel nooit pijn doen en dat klinkt, ondanks de verbazing om Shermans toestand, steeds door in de woorden waarmee deze man beschreven wordt.

Het is bijzonder om de reis die Christopher samen met o.a. zijn vrouw, twee dochters en een aantal goede vrienden en uiteindelijk drie ezels en een paar geiten mee te mogen maken door middel van niet alleen het geweldige verhaal maar ook de prachtige foto’s. Hierdoor voel je je al snel verbonden met Chris en Sherman. Het is hartverwarmend om letterlijk te kunnen zien hoe Sherman opbloeit bij de McDougalls. En de meeslepende schrijfstijl van Christopher zorgt ervoor dat je dit boek zonder problemen uitleest, zelfs als je normaal niet zo’n fan bent van non-fictieverhalen.

Christopher McDougall was buitenlandcorrespondent en bracht verslag uit van meerdere oorlogen in onder andere Rwanda, voordat hij zijn bestseller Born to run schreef. Hij woont momenteel met zijn vrouw en dochters op een boerenerf in Pennsylvania waarbij de Amish zijn naaste buren zijn.
★★★★
Titel: Hardlopen met Sherman | Auteur: Christopher McDougall | Uitgeverij The House of Books | Categorie: romans, non-fictie | Verkrijgbaar als: paperback | 367 pagina’s | ISBN13: 978 90 443 5727 1 | Verkrijgbaar sinds: 03-03-2020 | Datum recensie: 27-3-2020 | Recensent: Soraya Latten | Bestellen