Strandlopers

Recensie Strandlopers door Antoinette van Steeg:
Twee mannen te voet van Knokke naar Borkum

In het voorjaar 2019 maken Herman Vuijsje en Jan Groenhart gezamenlijk een drie weken durende voettocht langs voornamelijk de Nederlandse kust. Ze wandelen ruim 350 kilometer van Knokke naar Borkum en dit boek is een sfeerverslag van deze voettocht.

Het boek is uitgebracht in hardcover en op de cover is een van de prachtige olieverfschilderijen van Jan Groenhart te bewonderen. In het boek zijn nog vele andere olieverfschilderijen te vinden, die een waardevolle toevoeging zijn aan dit sfeerverslag.

Strandlopers is opgedeeld in de plaatsen die ze hebben bezocht. Per hoofdstuk vertellen ze over hun ervaringen die heel afwisselend beschreven worden. Waar de ene keer het weer wordt beschreven, lezen we de andere keer meer over de plaats waar ze zijn of wat ze hebben ervaren tijdens hun wandeling langs het strand. Het resultaat mag er wezen, namelijk een prachtig boek in taal en illustratie. Het gaf mij als lezer het gevoel de zee te ruiken, de natuur te voelen en de kust weer even te ervaren.

Tijdens de wandeling vertellen de mannen niet alleen hun positieve ervaringen, maar laten ze ook weten dat door de veranderingen de kust is veranderd, wat niet altijd ten goede van de kust en natuur komt. Toch proberen ze het geheel vooral positief te beschrijven en hebben ze ook oog voor de huidige veranderingen. Strandlopers is een boek dat niet alleen de natuur laat ervaren, maar ook de dorpen en steden die langs de kust liggen. Zo hebben ze het over het Kürhaus en De Kerf bij Callantsoog, maar ook de containerramp bij Ameland komt aan de orde.

Eerder schreef Herman Vuijsje al een aantal wandelboeken en is hij socioloog en journalist. Jan Groenhart is landschapsschilder met een voorliefde voor het strand en het Hollandse platteland. Hun ervaringen in het schrijven en schilderen zorgen voor een prachtig boek dat prettig leest en met de olieverfschilderijen een prachtig geheel vormt. Het boek is een pareltje om te zien en verdient een mooi plaatsje in elke boekenkast. Het is een boek dat je zo af en toe erbij moet pakken om weer even te genieten van het moois wat de Nederlandse kust biedt. Het voelt voor mij aan als een compleet boek dat de kust weer wat dichter bij de lezer brengt.

Een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in de kust, hier wonen en graag meer lezen over de kust. Het geeft de lezer weer even het gevoel aan de kust te zijn, de wind te voelen en het gevoel van vrijheid te ervaren.

★★★★
Titel: Strandlopers | Subtitel: Twee mannen te voet van Knokke naar Borkum |Leesfragment | Auteur: Herman Vuijsje en Jan Groenhart | Uitgeverij Elmar | Categorie: reisverhalen | Verkrijgbaar als hardcover| 160 pagina’s | ISBN13: 9789038927268 | Verkrijgbaar sinds: februari 2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 29-03-2020 | Prijs: € 22.99 | Bestellen