Sukkwan island

Recensie Sukkwan island door Sandra Hutchison:
Een ode aan de indrukwekkende roman van David Vann.

Illustrator Ugo Bienvenu haalde zijn inspiratie voor dit stripalbum uit de semi-autobiografische roman: Legende van een zelfmoord. Hij weet het verhaal over de jongen Roy Fenn en zijn vader grotendeels in beeld vast te leggen. Het stripverhaal is echter niet helemaal te vergelijken met het verhaal uit het boek. Voor het stripverhaal werd de basis van de roman gebruikt, maar verder wijkt het toch enigszins af van het origineel. Eén ding is zeker, met dit stripalbum maakt Ugo bij de lezer een blijvende indruk. Een keihard drama dat vraagt om gelezen te worden.

Roy Fenn wordt door zijn vader uitgenodigd om bij hem op het onbewoonde Sukkwan eiland te komen wonen, in het zuidoosten van Alaska. Het wordt een hard bestaan voor de jongen. Hij moet zien te overleven op een ruw eiland in de meest afgrijselijke leefomstandigheden. Vooral in de winter is het er niet te harden. Zijn vader vertoont behoorlijk wat narcistische trekjes. Hij heeft een neerbuigende houding naar zijn zoon en zit vol zelfmedelijden. Roy moet alle levensverhalen van zijn vader (en de fouten die zijn vader maakte) tot in de kleinste details aanhoren. Inclusief zijn seksuele driften die de aanleiding waren voor de scheiding tussen Roy’s ouders. Wanneer Roy zijn vader op een dag aantreft met een Magnum 44 in zijn mond, trekt Roy het niet meer. Hij wil weg van het eiland, maar vooral zo ver mogelijk weg van zijn vader….

illustratie: Ugo Bienvenu

De zwart-wit illustraties passen goed bij de sinistere sfeer van het verhaal. De voor de mens verwoestende natuur van Alaska wordt door Ugo Bienvenu treffend weergegeven. Dit beeldverhaal over het angstige en keiharde bestaan van een jongen is overweldigend te noemen. Het emotionele verhaal grijpt je bij de keel. Het boek leest dankzij de goed gekozen, eenvoudige teksten vlot weg en de beelden over een eenzame jongen blijven nog lang hangen. Aanrader.

★★★★★
Titel: Sukkwan Island | Leesfragment | Auteur en illustrator: Ugo Bienvenu | Uitgeverij Scratchbooks | Categorie: stripalbum | Uitvoering: paperback | 224 pagina’s | ISBN13: 9789492117144 | Verkrijgbaar sinds: maart 2015 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 30-03-2020 | Prijs: €12,85 | Bestellen