Zonder de top te bereiken

Recensie Zonder de top te bereiken door Hannie van Grol:
Bergtocht in de Himalaya

Paolo Cognetti, al eerder bekend van De acht bergen en De buitenjongen, waarin hij zijn verblijf in de Italiaanse Alpen beschreef, komt nu met een nieuw boek dat een tocht in de Himalaya beschrijft. Met een 47-koppige karavaan vertrekt de schrijver naar het afgelegen gebied Dolpo in de Himalaya. In zijn bagage heeft hij ook het reisverslag van Peter Matthiessens De sneeuwluipaard meegenomen. Dat boek speelt een grote rol in het verhaal, het beschrijft namelijk dezelfde tocht die de schrijver nu gaat afleggen. Daarom wordt er onderweg ook regelmatig gekeken en vergeleken hoe Peter de reis heeft beleefd.

Het is een barre tocht waarin niet heel veel gebeurt, maar waarin wel minutieus de natuur en de omgeving beschreven worden. Bijzonder is wel de ontmoeting met een Tibetaanse zwerfhond die hen op deze lange en zware tocht gedeeltelijk vergezelt. Ook de betekenis die de auteur hierin ziet, is ontroerend beschreven.

De beklimming tot 5000 m hoogte is een confrontatie met de woeste natuur in dit afgelegen gebied, maar tevens met zichzelf. Zoals hij ergens beschrijft: “De bergen voerden me naar de essentie.” Door de barre tocht door het onherbergzame gebied, waarin het op overleven aankomt, ben je wel op jezelf aangewezen (en op de rest van de groep). Ondanks dat er sprake is van veel afzien, komt er ook genot en vervulling voor.

Een terugkerend thema is de zin: “Wie heeft de Kailash gezien vanuit de ongerepte top van de Kristalberg?” Hierop heeft de titel van het boek betrekking. De diepere spirituele betekenis hiervan wordt regelmatig aangestipt en houdt een levensles in zich.

Zonder de top te bereiken is een ode aan de natuur en in dit geval aan de bergen. Het tempo is traag, net als het vorderen tijdens de reis, er gebeurt weinig in het boek. Wel krijgen we een prachtig beeld geschilderd van de ongerepte natuur in de bergen, het klimmen en dalen, de lammergieren, de hoogteziekte en nog veel meer. Het is een sober en puur verhaal. Maar voor mijn gevoel haalt het niet het niveau van zijn boeken De acht bergen en De buitenjongen. Je voelt je minder betrokken bij wat er zich afspeelt, je beleeft minder, maar bent meer als toeschouwer aanwezig.

De schrijfstijl van Cognetti is beeldend, je ziet sommige scènes voor je. Maar omdat er weinig gebeurt in het verhaal, is het niet altijd even gemakkelijk om je aandacht erbij te houden. De sneeuwluipaard van Peter Matthiessens die telkens opnieuw wordt vermeld, bekeken en gelezen door de hoofdpersoon, hoort er dan ook zeker bij. Ook wordt de tekst hier en daar aangevuld met eenvoudige schetsjes, die waarschijnlijk door de auteur gemaakt zijn tijdens de reis. Voor diegenen die houden van reisverslagen, bergbeklimmen en barre tochten, is dit boek een aanrader om te lezen.

★★★
Titel: Zonder de top te bereiken | Leesfragment | Auteur: Paolo Cognetti | Uitgeverij De Bezige Bij | Categorie: Literaire roman | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 144 pagina’s | ISBN13: 9789403181806 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 31-03-2020 | Prijs: € 18,99, e-book € 11,99 | Bestellen