Moordspel

Recensie Moordspel door Hannie van Grol:
Een goed doordachte psychologische thriller

Moordspel is opgebouwd uit een proloog en een epiloog en daartussen vijf hoofdstukken. In de proloog maken we kennis met Ben Wagemans, 18 jaar oud, die geconfronteerd wordt met de moord op zijn vriendin Mara. In een volgend hoofdstuk maakt het verhaal een sprong in de tijd en leren we Dieter Santens kennen, iemand die verminkt is en een teruggetrokken leven leidt. Hij heeft besloten die dag uit het leven te stappen. Om dat niet alleen te doen, ontvoert hij een jong meisje, Isabel, die hij ziet als “zijn geschenk”.

De andere hoofdpersoon Ben is wijkagent geworden. Hij voelt zich nog steeds schuldig over de gebeurtenis op 18-jarige leeftijd, omdat hij er vast van overtuigd was, dat hij die moord had kunnen voorkomen. Omdat het leven te zwaar voor hem is met angst- en paniekaanvallen, besluit ook hij die dag uit het leven te stappen. Toevallig komt hij tijdens zijn gebruikelijke ronde door de wijk de verdwijning van Isabel op het spoor en na een zoektocht vindt hij haar in het gezelschap van Dieter Santens.

Dan begint het “Moordspel” rond de gijzeling van Isabel. Ben is vastbesloten mee te doen om zo het leven van haar te redden en zijn schuld uit het verleden te vereffenen. Met inzet van hun leven spelen ze het spel. We krijgen een inkijkje in wat er in het hoofd van de “spelers” omgaat. Het is een psychologisch spel waarbij Ben erg geconfronteerd wordt met de demonen uit zijn verleden. Maar vastbesloten als hij is om het leven van Isabel te redden, gaat hij die confrontatie aan. Het is een meesterlijk beschreven kat-en-muisspelletje dat psychologisch zeer sterk wordt uitgediept.

In de andere delen gaan we weer terug in de tijd en komen we erachter hoe de voorgeschiedenis van de hoofdpersonen is geweest, wat hen gedreven heeft om tot hun besluit in het heden te komen. Het eind is verrassend en de epiloog biedt genoeg aanknopingspunten voor een vervolg. Er zijn nog voldoende vragen onbeantwoord.

Sandra J. Paul heeft een vlotte schrijfstijl. Vanaf het begin word je meegezogen in het verhaal, dat je tot op het laatst op het puntje van je stoel houdt. De spanning wordt goed opgebouwd en de karakters zijn goed uitgediept. De rode draad wordt tijdens het verhaal goed vastgehouden. Ook een paranormaal tintje is bijzonder verweven in het verhaal, niet overdreven, maar juist goed gedoseerd om er een geloofwaardige gebeurtenis van te maken.

Moordspel is voor het eerst uitgekomen in 2017 en nu is ook tijdelijk gratis het e-book beschikbaar. Het is een boek dat bijzonder de moeite waard is om te lezen, zeker voor de liefhebber van psychologische thrillers.

★★★★★
Titel: Moordspel | Auteur: Sandra J. Paul | E-book Uitgeverij Hamley Books | Categorie: Thriller | Verkrijgbaar als paperback en gratis e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789492011688 | Verkrijgbaar sinds: 2017 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 01-04-2020 | Prijs paperback: € 15, | Bestellen | E-book is hier tijdelijk gratis te downloaden