Gebroken adem

Recensie Gebroken adem door Antoinette van Steeg:
Wat als een mythe levensgevaarlijke werkelijkheid wordt?

De veelzijdige Latoya Morris brengt met Gebroken adem haar eerste boek uit bij Hamley Books. Eerder schreef ze onder de naam Latoya Moirae een aantal young-adultboeken. Naast schrijven houdt ze onder andere van gitaar spelen, lezen, zingen, schilderen en tekenen. Daarnaast is ze vertaler Engels en Duits.

De prachtige cover met mooie donkere kleuren spreekt aan, maar zodra je het boek opent, ontdek je dat dit ook een mooie afwerking kent. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

In Gebroken adem maken we kennis met de 19-jarige Patrick, die samen met zijn ouders en zusje Judith op vakantie naar Ierland gaat. Zijn tante Amber en oom Ron runnen daar een hotel in Baltimore. Echt zin kan Patrick niet hebben in deze vakantie, maar dit verandert wanneer hij de mysterieuze Morgayne in het hotel van zijn tante ziet. Hij raakt hoteldebotel, maar ze is onbereikbaar voor hem. Wie is Morgayne?

Dan slaat het weer om en breekt er enorme chaos uit, wanneer een ongekende storm over de zuidwestkust van Ierland raast. Zeedieren spoelen aan en de storm lijkt maar niet te willen stoppen. Opeens zoekt de mysterieuze Morgayne contact met Patrick. Waarom zoekt ze nu wel contact met hem? Patrick, verliefd als hij is, trekt steeds meer naar haar toe. Maar is dit wel verstandig? Want wat blijkt, er is een mythe die in Ierland rondwaart, die Judith en Patrick bij toeval horen in een café. De komst van de Muiroghe, het meervolk, zou het hele ecosysteem onder water verstoren. Zij maken deel uit van de zee en hebben hier veel invloed op. Maar als iemand van het meervolk de zee verlaat, zal dit enorme gevolgen hebben. Wat speelt er zich nu daadwerkelijk af in Ierland? Is deze mythe echt? Hoe zal het aflopen met Patrick en zijn liefde voor Morgayne?

Latoya Morris heeft met Gebroken adem een spannende en makkelijk geschreven young adult op de markt gebracht. De afwisseling van spanning en fantasy zorgen voor de juiste vaart in het verhaal. Het boek begint rustig, maar vanaf de eerste bladzijde wilde ik wel weten waar het heen ging. Het verhaal bouwt zich steeds sneller op, wat zorgt dat ik als lezer ook door moest lezen. De personages zijn fijn uitgewerkt en maken een heerlijke ontwikkeling door, waardoor ik het boek met een tevreden gevoel dichtsloeg.

Gebroken adem is een heerlijke young adult die leest als een trein. De opgebouwde spanning en fantasie zorgen voor een aantal heerlijke leesuurtjes. Een absolute aanrader voor lezers die graag boeken lezen over mythen en legenden.

★★★★
Titel: Gebroken adem | Leesfragment | Auteur: Latoya Morris | Uitgeverij Hamley Books | Categorie: Young adult | Verkrijgbaar als hardcover | 233 pagina’s | ISBN13: 9789463967136 | Verkrijgbaar sinds: 09-03-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 03-04-2020 | Prijs: € 18.99 | Bestellen