De understudy

Recensie Understudy door Devika van Steeg:
De understudy is de eerste samenwerking tussen Sophie Hannah, B.A. Paris, Holly Brown en Clare Mackintosh. Deze psychologische thriller zit vol verraad en vier moeders die alles op alles zetten om hun eigen dochters te beschermen.

Een nieuw schooljaar is aangebroken. Een frisse start voor alle studenten aan de Orla Flynn Academy, een beroemde toneelschool in London. Al snel wordt het goede begin van het schooljaar abrupt verstoord. Jess, misschien wel de beste leerling aan de OFA, vindt een speeldoos met een verminkte ballerina die danst op haar lievelingslied in haar kluis. Wie heeft deze in het kluisje neergelegd?

Na deze vondst verandert de sfeer tussen de meiden al snel en beginnen ook de moeders zich met dit incident te bemoeien. Carolynn, de moeder van Jess, richt haar pijlen meteen op Ruby, een vriendin van Jess, aangezien zij ook degene was die vorig jaar Jess heeft gepest. Kendall, de moeder van Ruby, vindt dit echter niet kunnen. Ruby was onzeker aangezien zij telkens maar de understudy van Jess was, waardoor ze haar besloot te treiteren. Ook Elise en Bronnie, de moeders van twee andere vriendinnen, bemoeien zich met de discussie. Hun dochters zitten in dezelfde vriendengroep, en kunnen dus net zo goed slachtoffer worden. Weten de moeders wel wat er echt tussen de meiden gaande is?

Om de boel een beetje te kalmeren stelt de directeur voor om een nieuw meisje, genaamd Imogen, in de vriendengroep op te nemen. De rust tussen de meiden zelf keert voor korte tijd terug, totdat er steeds meer nieuwe incidenten plaatsvinden. De pesterijen lijken met de keer erger te worden en leiden zelfs bijna tot de dood van een van de vriendinnen. Na het laatste incident zetten de moeders alles op alles om uit te zoeken wie er achter deze gebeurtenissen zit. Hoever zouden ze gaan om hun dochter te kunnen beschermen?

In De understudy heeft elke auteur de rol van een van de moeders op zich genomen. Zo vertelt B.A. Paris het verhaal vanuit Bronnie, de moeder van Bel en de kostuumdame op de Orla Flynn Academy. Clare Mackintosh heeft de rol van Elise, de moeder van Sadie en de CEO van een groot bedrijf, op zich genomen. Kendall, de moeder van Ruby en een vrouw vol problemen, wordt geschreven door Holly Brown en ten slotte Sophie Hannah. Zij heeft de rol van Carolynn, de moeder van Jess die gebrand is op de waarheid, vertegenwoordigd.

Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van de moeders, waardoor de incidenten als het ware van buitenaf worden beschouwd, terwijl je eigenlijk in het midden van alle drama zit.

Doordat De understudy maar liefst vier auteurs heeft, heb je ook te maken met vier verschillende schrijfstijlen. Deze sluiten echter perfect op elkaar aan, waardoor de spanning gedurende het hele boek zich steeds meer opbouwt. De hoofdstukken zijn allemaal heel lang, waardoor het soms wel eventjes nadenken is vanuit welke moeder het hoofdstuk geschreven is. Persoonlijk heb ik geen favoriete auteur, aangezien alle moeders zo goed in detail zijn uitgewerkt.

De understudy heeft een gesloten maar toch ook open einde, waardoor ik stiekem hoop dat er een vervolg geschreven gaat worden. Ik heb erg genoten van De understudy en geef het dan ook 5 sterren.

★★★★★
Titel: De understudy | Auteurs: Sophie Hannah, B.A. Paris, Holly Brown & Clare Mackintosh | Uitgeverij: Ambo|Anthos | Categorie: Psychologische Thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789026350863 | Verkrijgbaar sinds: 13-3-2020 | Recensent: Devika van Steeg | Datum recensie: 04-04-2020 | Prijs: €20,99 -e-book €9,99 | Bestellen