Wies wil een kangoeroe

Recensie Wies wil een kangoeroe door Jolanda Kalkman:

Wies wil graag buitenspelen. Ze vindt het niet erg dat het regent, maar haar knuffel Raf heeft er echt geen zin in. Daarom stelt Wies zich voor dat Raf een echte giraffe is, met een heel lange nek die dan helemaal door het dak zou steken! Zo fantaserend krijgt ze een goed idee. Ze wil graag een huisdier! Maar haar vader denkt daar heel anders over.

Wies is een heerlijke eigenwijze kleuter. Zoals de meeste kleuters stelt ze de hele dag door vragen. Want hoe vaak heeft jouw peuter of kleuter wel niet aan je gevraagd: “Waarom?” Als haar vader zegt dat een huisdier echt niet kan, vraagt Wies: “Waarom dan niet?” Dit zet haar vader aan het denken, want eerlijk toegeven, dat is natuurlijk best een goede vraag.

Wies wil een kangoeroe is uitgeven door Mo’s Daughters. Bij deze uitgeverij hebben meisjes de hoofdrol in de boeken. Meisjes zijn immers net zo slim en stoer als jongens. Toch hebben in meer dan 75% van de kinderboeken die geschreven zijn voor de leeftijd van 0 t/m 6 jaar, jongens de hoofdrol. Mo’s Daughters wil meisjes aanleren dat ook zij de hoofdrol kunnen spelen! In deze serie is eerder ook Wies wil in pyjama uitgekomen. Deze boekjes zijn geschreven voor peuters en kleuters vanaf 0 jaar.

De Wies-serie is geschreven door het drietal Liesbeth, Claudia en Jeanette, die samen het team Firma Fluks vormen. Ze staan voor heldere verhalen voor kinderen en jongeren. Dat ze niet alleen van schrijven maar ook van lezen houden, komt goed naar voren in dit boek.
Doordat het verhaal rijmt, leest het gemakkelijk voor. Jonge kinderen kunnen al gauw het verhaal zelf invullen, zonder dat ze zelf kunnen lezen, waardoor ze het gevoel hebben mee te kunnen (voor)lezen.

De illustraties zijn van Tiago Americo. Al 10 jaar is hij een full-time illustrator van wel meer dan 100 kinderboeken over de hele wereld. Het werken aan Wies vond hij een fantastische ervaring. Wij hebben genoten van zijn illustraties. Door de grote ogen spreken zowel de mensen als de dieren je direct aan. De illustraties beelden de teksten goed uit. Hierdoor begrijpen jonge kinderen het verhaal al voor ze de tekst hebben gehoord. Dat is fijn, want zo kunnen ze ook zelfstandig in het boekje bladeren en “lezen”.

Wat vindt Annechien (4) van Wies wil een kangoeroe?
“Ik vind dit boekje heel leuk! Ik heb ook een Raf als knuffel, want giraffen zijn mijn lievelingsdieren. Ik vind het ook heel leuk dat Wies een huisdier kreeg. Maar ik wist echt niet wat er in de doos zou zitten. Ik dacht dat er een koalabeer in zou zitten. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet!” Ze schatert het uit.

Dat is ook zo leuk aan dit boekje. Jonge kinderen kunnen zich herkennen in Wies en vinden het erg leuk om mee te fantaseren wat voor gekke dieren je wel niet allemaal als huisdier kunt nemen.

Annechien is net als Wies dol op dieren. Achter in het boekje staan leuke tips om met je kind te kunnen doen. Zoals buiten op zoek te gaan naar dieren. Helaas leven we op dit moment in een crisistijd door het Corona-virus. Maar door dit virus zijn er ook allerlei super leuke acties verzonnen, zoals de berenjacht. Na dit boekje konden we dus heel gevaarlijke dieren buiten gaan zoeken!

Wij waarderen Wies wil een kangoeroe op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Wies wil een kangoeroe | Auteur: Firma Fluks | Illustraties: Tiago Americo | Uitgeverij Mo’s Daughters | Categorie: voorleesboeken | Verkrijgbaar als: Hardcover | 28 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789493145047 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 12-04-2020 | Prijs: €9,99 | Bestellen