Hell City

Recensie Hell City door Sandra Hutchison:
De laatste halte

Allie ontwaakt in een voor haar onbekend huis, het staat in brand. Vreemd genoeg lijken de vlammen haar niet te deren. Allie blijkt in Hell City te zijn ontwaakt. Het lijkt erop dat ze alleen is. Ze gaat op onderzoek uit en treft tijdens haar wandeling door de verlaten stad een afschuwelijk monster aan. Durft Allie de confrontatie aan?

Hell City bevat een fantasievol verhaal over een dapper meisje dat af moet rekenen met de demonen uit haar verleden. Voor jonge lezers kunnen de monsters die in het boek voorkomen, best eng zijn. De monsters worden stuk voor stuk ook als illustratie in het boek getoond, wat het geheel ten goede komt, maar het voor jonge lezers direct nog enger maakt. Het beangstigende verhaal start wat eigenaardig en een lange tijd wist ik dan ook niet wat ik van het verhaal moest vinden. De bevreemdende wereld waarin het eerste deel van het verhaal zich afspeelt, kwam op mij wat onwaarschijnlijk over. Allie moet dagelijks veel pijn doorstaan en loopt wonden op die je normaal gesproken nooit zou overleven. Maar niets in Hell City is wat het lijkt….

Over het personage Allie kom je in het eerste gedeelte van het boek nog nauwelijks iets te weten, waardoor het best lastig kan zijn om als lezer echt met haar mee te leven. Later in het tweede deel van het verhaal valt alles op zijn plek en wordt hetgeen je eerder las, plots glashelder. Zonder al te veel te verklappen gaat het verhaal uiteindelijk vooral over een persoonlijke strijd tegen pesten. De symboliek in het eerste deel is mooi bedacht, maar de kracht achter het geheel wordt pas aan het einde van het verhaal duidelijk. Hierdoor steeg het verhaal pas laat voor mij in waarde.

Ik heb meerdere boeken van  Joanne Carlton gelezen en mijn verwachtingen voor Hell City waren dan ook zeer hoog. Hell City is het novelledebuut van auteur Joanne Carlton. Ze heeft daarnaast al diverse geslaagde jeugdboeken en thrillers op haar naam staan. Joanne heeft een aangename en gedetailleerde schrijfstijl. In haar zinnen zul je geen overbodige woorden aantreffen, waardoor het geheel vlot wegleest. Ze beschikt daarnaast over een ongelooflijke hoeveelheid fantasie wat ook in dit verhaal weer goed tot uiting komt. Al met al is dit boek wat mij betreft niet het beste boek van deze auteur, maar nogmaals mijn verwachtingen waren dan ook belachelijk hoog. Hell City is nog altijd een serieuze aanrader voor liefhebbers van young-adult-fantasyboeken.

★★★
Titel: Hell City | Leesfragment | Auteur: Joanne Carlton (Sandra J. Paul) | Uitgeverij Hamley Books | Categorie: Young Adult | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 200 pagina’s | ISBN13: 9789463967235 | Verkrijgbaar sinds: 28-03-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 14-4-2020 | Prijs: €15,99 – e-book €10,99 | Bestellen