De bijzondere duif

Recensie De bijzondere duif door Sandra Hutchison:
Iedereen is speciaal ook jij!

Op een dag komt duif in een dierentuin terecht. Daar bekijkt hij alle bijzondere vogels in hun verblijven. Hij is onder de indruk van iedere vogel die hij ziet. De struisvogels zijn gigantisch, de kleurrijke kolibries kunnen zelfs achteruit vliegen en de flamingo’s kunnen op één enkele poot staan zonder om te vallen. Maar wat kan hij? De duif vindt zichzelf maar wat saai in vergelijking met de vogels in de dierentuin. Dan bedenkt hij plots dat hij iets bezit wat de vogels in de dierentuin niet hebben. Iets wat veel belangrijker is….

Dit leerzame prentenboek leest prettig voor. Kinderen leren als vanzelf de namen van de verschillende vogelsoorten. De korte teksten zijn eenvoudig gehouden. Voor de wat oudere kinderen (en de volwassenen) staan er achter in het boek nog wat leuke wetenswaardigheden over alle vogelsoorten die er in het boek voorkomen. De prachtige vogelillustraties zijn het werk van, de van oorsprong uit Nederland afkomstige, illustrator Dorien Brouwers. Zij houdt zich voornamelijk bezig met het maken van illustraties van dieren. In dit boek heeft ze zich beperkt tot de diverse vogelsoorten. Het resultaat mag er zijn.

Dit prentenboek met de titel De bijzondere duif geeft jonge kinderen op subtiele wijze de boodschap mee dat ook hij of zij zelf heel bijzonder is. Het voorlezen kan een mooie aanleiding zijn voor een fijn gesprek over dit onderwerp. Goed voor hun zelfvertrouwen. Maar het is niet alleen een prettig voorleesboek met een fijne boodschap, het is ook een boek dat kinderen met regelmaat zelf uit de kast zullen pakken. Zij zullen zich al bladerend blijven verwonderen over al de kleurrijke vogelplaatjes.

★★★★
Titel: De bijzondere duif | Originele titel: The remarkable pigeon | Leesfragment | Auteur en illustrator: Dorien Brouwers | Uitgeverij Lemniscaat | Categorie: prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789047711988 | Verkrijgbaar sinds: januari 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 21-04-2020 | Prijs: €14,95 | Bestellen