Wij blijven bij elkaar

Recensie Wij blijven bij elkaar door Hannie van Grol:
Aangrijpend waargebeurd verhaal over een joodse familie

Martine Letterie is bekend van haar kinderboeken die vaak op historie gebaseerd zijn. Voor dit boek reisde ze naar Israël om de kinderen van de familie Birnbaum zelf te interviewen en zo het verhaal zo waarheidsgetrouw mogelijk te kunnen vertellen. Zoals ze opmerkt achter in het boek is het wel haar interpretatie die ze aan het boek heeft meegegeven.

Het verhaal begint in Berlijn in 1938 tijdens de Kristallnacht, als de dreiging voor de joden heel dichtbij komt. Daarna volgt een terugblik naar 1934 over wat eraan voorafging en hoe het leven voor joden langzaam veranderde in een onleefbare situatie. Dan besluiten de ouders hun kinderen op de trein te zetten naar Nederland, waar hun een beter leven zal wachten.

Na verloop van tijd voegen ook de ouders zich bij hen met ook nog de pasgeboren baby Sampi. Maar ook in Nederland wordt de situatie voor joden er niet beter op. Ze komen terecht in doorgangskamp Westerbork, waar ze het redden om ongeveer vijf jaar te verblijven door zich in te zetten voor weeskinderen, tot ze uiteindelijk toch op transport worden gezet naar Bergen-Belsen.

Daar is het leven een hel, maar het gezin houdt vol. Na de bevrijding lukt het hun terug te keren naar Nederland, waar ze niet al te vriendelijk worden ontvangen, om in 1950 met z’n allen naar ‘het beloofde land Israël’ af te reizen.

‘Zijn jullie joden?’ vraagt de SS’er.
Sonni’s adem schuurt door haar borst. Wat moet ze in vredesnaam antwoorden? SS’ers hebben een hekel aan joden. Als ze ‘ja’ zegt… Maar als ze ‘nee’ antwoordt, liegt ze…
‘Zijn jullie joden?’ herhaalt de SS’er en hij kijkt Sonni indringend aan.
Ze buigt haar hoofd en zegt dan zacht: ‘Ja.’-Martine Letterie

Voor en achter in het boek staat een getekende kaart van de reis van de familie Birnbaum met de bijbehorende jaartallen, heel handig om telkens even erbij te pakken om het leven van het gezin goed te kunnen volgen. Het is een indrukwekkende tocht geweest. Bijzonder is het dat de zes kinderen nog steeds in Israël leven. De oudste dochter Sonni is op het moment van het interview in 2019 al 90 jaar oud. Gezien de ontberingen die ze meegemaakt hebben, is het heel bijzonder dat ze nog steeds in leven zijn. Dat getuigt van een enorme veerkracht die ervoor gezorgd heeft dat ze ‘bij elkaar’ bleven en overleefden.

Martine Letterie heeft een indringend boek geschreven over een joodse familie in WO II vanuit het perspectief van de zes kinderen. Dat zorgt ervoor dat je de emoties heel puur en indringend ervaart. Ook al komt er veel angst, honger en ziekte voor in het boek, het verhaal ademt hoop en vertrouwen uit. De drang en de wil om bij elkaar te blijven hebben ervoor gezorgd dat de kinderen houvast hadden aan elkaar en zo konden overleven.

Wij blijven bij elkaar is een boek voor kinderen vanaf ongeveer elf jaar. Maar eigenlijk is het een boek dat iedereen zou moeten lezen, omdat de verschrikkingen die in WO II hebben plaatsgevonden, nooit meer mogen gebeuren. Het boek raakt je tot in het diepst van je ziel, het is onbegrijpelijk dat deze gebeurtenissen hebben plaatsgevonden en bewonderenswaardig is de kracht van de joodse mensen om ondanks alle verschrikkelijke vernederingen toch stand te houden en, in het geval van de familie Birnbaum, te overleven.

Martine Letterie heeft weer een prachtig boek toegevoegd aan haar eerdere werk over de Tweede Wereldoorlog. Net als Het dagboek van Anne Frank zou dit boek het verdienen een bestseller te worden, omdat het historisch, indringend, aangrijpend en indrukwekkend is. Een absolute aanrader die diep onder je huid kruipt!

★★★★★
Titel: Wij blijven bij elkaar | Leesfragment | Auteur: Martine Letterie | Uitgeverij Leopold | Categorie: Young adult, waargebeurd | Leeftijd: 12 plus | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 317 pagina’s | ISBN13: 9789025878917 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 21-04-2020 | Prijs: € 17,99, e-book € 8,99 | Bestellen