Zwarte ziel

Recensie Zwarte ziel door Sandra Hutchison:
Een doodgewone zaterdag in Rotterdam.

Een dagje aan de Maas loopt voor twee jonge meiden niet zoals ze hadden verwacht. Een van de twee kan het niet laten een duik te nemen in het stromende water en stuit daarbij op iets hards. Het blijkt een koffer die de dames met moeite van de bodem loskrijgen. Bij het openen hopen ze stiekem op een bijzondere inhoud. Bijzonder is het zeker, maar ook misselijkmakend.

Deze onverwachte vondst is het huiveringwekkende begin van een nieuwe zaak voor de Rotterdamse rechercheur Jennifer Brugman. Ze gaat met haar team op zoek naar de moordenaar en naar een vermist meisje. Uit pure wanhoop schakelen ze paragnost Evie Smit in, maar kan zij het team wel helpen met haar visioenen?

Zwarte ziel is het derde boek op rij van de Rotterdamse auteur Angelique Haak (1978). Eerder verschenen van haar hand Een nieuw begin en Uitgeschakeld. Alle drie de boeken spelen zich af in Rotterdam en het verhaal draait telkens om rechercheur Jennifer Brugman. Om dit nieuwe verhaal goed te kunnen volgen hoef je niet de eerder verschenen titels te hebben gelezen.

Angelique had eerst voor dit boek de titel Het Maasmeisje in gedachten. Maar toen ze de titel bij Google intikte, kwam ze tot de ontdekking dat er in 2006 werkelijk een Maasmeisje is geweest. In deze rivier werd toen een sporttas met één enkel lichaamsdeel gevonden. Angelique besloot het werkelijke verhaal zoveel mogelijk los te laten. Zwarte ziel is dan ook een fictief verhaal, maar tegelijkertijd ook een boek ter ere aan alle kinderen die opgroeien in een omgeving waarvan je (aldus Angelique) zou wensen dat het fictie was. Met de hoop dat we in onze samenleving onze ogen en oren openhouden en in actie komen daar waar en wanneer dat nodig is.

Angelique Haak heeft een aangename schrijfstijl. Wat ze schrijft, zie je direct voor je en dat levert soms zeer gedetailleerde beelden op. Het boek begint wat luguber, met een heftige scène die je direct het verhaal intrekt. Confronterend misschien, maar daardoor wil je wel direct doorlezen. Vervolgens trakteert de auteur je op een pakkend misdaadverhaal vol fascinerende personages en flink wat onverwachte wendingen. Een vette aanrader voor iedereen die graag misdaadverhalen en thrillers leest.

★★★★★
Titel: Zwarte ziel |Auteur: Angelique Haak | Uitgeverij De Crime Compagnie | Categorie: misdaadthriller | Verkrijgbaar als paperback, luisterboek en e-book | 308 pagina’s | ISBN13: 9789461094032 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 22-4-2020 | Prijs: paperback €17,95 – luisterboek €11,99 – e-book €4,99 | Bestellen