Maar ik ben jou niet

Recensie Maar ik ben jou niet door Yana Pauwels:

Jamie is niet lang geleden opgevangen geweest door de familie Mulder. Ze probeert het beste van haar leven te maken, samen met haar nieuwe familie. Jamie heeft een zwaar verleden achter de rug met haar moeder en denkt hier dan ook vaak aan terug. Op een nacht ziet ze schimmen voorbij lopen in de tuin en hoort ze ’s nachts rare geluiden. Ze is er dan ook van overtuigd dat zij en de familie Mulder gevaar lopen.

Ondanks de 99 pagina’s is Nadine Swagerman erin geslaagd om er een super spannend boekje van te maken. Er gebeurt zoveel in deze honderd pagina’s dat je je afvraagt waar alles maar vandaan blijft komen. Je begint ook echt mee te leven met Jamie en voelt dat er iets dreigends aan zit te komen. Het einde had ik dan uiteindelijk totaal niet verwacht en heeft me echt bij de keel gegrepen.

De hoofdstukken zijn kort en bevatten niet al te veel details. Ideaal voor tieners die een boekje zoeken waarin veel gebeurt in een korte tijd. Nadine Swagerman gaat geen taboethema’s uit de weg en is niet bang om te schrijven over homoseksualiteit en psychische stoornissen. Dit maakt het ook handig voor kinderen of tieners om over dit thema te lezen zonder dat er te veel nadruk op wordt gelegd.

Het boek Maar ik ben jou niet is kort, maar krachtig. De beschrijvende details zijn hierin niet aanwezig, maar deze zijn ook niet nodig. De nadruk ligt eerder op de gebeurtenissen en de acties van de personages. Door de korte hoofdstukken leest het boek ook enorm vlot en mede dankzij de spanning kon ik het boek niet wegleggen. Ik ben aangenaam verrast door deze schrijfster en ik wil zeker meer van haar werk ontdekken.

★★★★★
Titel: Maar ik ben jou niet | Auteur: Nadine Swagerman | Uitgeverij Kluitman | Categorie: Jeugdthriller- Young adult | Leeftijd: 14 plus | Verkrijgbaar als paperback | 99 pagina’s | ISBN13: 9789020609615 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Yana Pauwels | Datum recensie: 23-04-2020 | Prijs: €8,95 | Bestellen