De geheime gasten

Recensie De geheime gasten door Antoinette van Steeg:
De geheime gasten speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland en Ierland. De koning besluit dat zijn twee dochters Elizabeth en Margaret naar een geheime plek gebracht dienen te worden, omdat het niet meer veilig is. Onder hun schuilnaam worden ze naar een afgelegen oud landhuis van een hertog in Ierland gebracht. Weinig mensen zijn maar op de hoogte en Celia Nashe, werkzaam als agente voor de Britse Binnenlandse Veiligheidsdienst, dient de meiden te vergezellen tijdens deze periode. Ze lijkt nu alleen maar het kindermeisje te zijn, maar schijn bedriegt. Van Ierse zijde is rechercheur Strafford van de Ierse politie aanwezig om de beveiliging op zich te nemen. Voor hem lijkt dit geen spannende klus te worden, maar na een moord bij het landhuis dient hij alle zeilen bij te zetten.

De prinsessen weten niet hoe lang ze van hun ouders zijn gescheiden, maar zijn wel gewend om hun schuilnaam te gebruiken. Ze gaan nu door het leven als Ellen en Mary. Waar Ellen zich als een prinses blijft gedragen, vermaakt Mary zich met het paard en struint ze rond in de omgeving. Al snel komt de roddel op gang dat de nieuwe gasten van het Koninklijk Huis zijn. Er wordt zelfs aan de hand van een foto uit de krant aangetoond dat de meiden niet zijn wie ze zeggen te zijn. Maar hoe is het bekend geraakt dat Elizabeth en Margaret in Ierland zijn? Kunnen Celia Nashe en Strafford de meiden beschermen tegen deze roddels?

Benjamin Black heeft met De geheime gasten een interessant thema voor zijn boek beschreven, maar helaas komen de personages niet echt tot leven. Het verhaal kabbelt voornamelijk voort, waarbij de onderhuidse spanningen wel voelbaar zijn, maar de lezer niet het verhaal intrekken. Toch zijn er nog genoeg gebeurtenissen die het verhaal levendig houden. Vooral de tienjarige Mary heeft een onderhoudende rol in het boek, waarbij de omgeving beschreven wordt en de lezer een tipje van de sluier geeft, hoe het destijds in Ierland was. De geheime gasten geeft een kijkje in het Brits koningshuis ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Was dit wel de beste keuze om hun dochters goed te beschermen? Was een ander land wellicht een betere optie geweest?

De Ierse Benjamin Black heet in het dagelijks leven Benjamin Banville. Hij won in het verleden al meerdere prijzen en schrijft al vanaf het begin van de zeventiger jaren. Hij heeft al veel boeken op zijn naam staan en met De geheime gasten laat hij wederom zien dat hij een interessant thema tot een verhaal weet om te dopen. Dit boek is niet zijn sterkste boek, maar ik heb wel genoten van zijn schrijfstijl. Ik zet de auteur in ieder geval bij mijn lijstje van interessante auteurs waar ik nog meer van wil lezen.

★★★
Titel: De geheime gasten | Leesfragment | Auteur: Benjamin Black | Uitgeverij Querido | Categorie: historische misdaadroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 344 pagina’s | ISBN13: 9789021419404 | Verkrijgbaar sinds: 27-02-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 24-04-2020 | Prijs: € 22.99 -e-book € 13.99 | Bestellen