Het glazen hotel

Recensie Het glazen hotel door Yana Pauwels:
In British Columbia bevindt zich een hotel op een eiland waar op een dag een verschrikkelijke boodschap wordt ontdekt op het raam. Even later stort een ponzifraudesysteem in elkaar met verschrikkelijke gevolgen voor vele mensen. Enkele jaren later verdwijnt er een vrouw op een vrachtschip. Ondanks dat dit compleet verschillende gebeurtenissen zijn, zijn ze toch met elkaar verweven. Elk van deze acties zet een kettingreactie in beweging die niemand had zien aankomen.

Het boek begon wat onduidelijk. De achterflap van het boek gaf ook niet al te veel prijs over het precieze verloop van het verhaal. Het heeft me dan ook wat moeite gekost om door de eerste pagina’s te worstelen, gewoon omdat ik geen idee had van wat er aan het gebeuren was. Naarmate het verhaal vorderde, werd alles duidelijker en wist ik wat me te wachten stond. Het verhaal las dan ook veel vlotter en ik heb er meer van kunnen genieten.

De auteur springt met het verhaal en de personages van de hak op de tak. Ze maakt gebruik van een tiental verschillende personages waarmee het verhaal wordt verteld, waardoor ik soms niet altijd kon volgen. Een aantal personages leer je beter kennen, maar er zijn helaas nog steeds een aantal personages waar ik niet zeker van ben welke rol ze nu precies spelen in dit verhaal.

Ergens had ik wat meer spanning verwacht en was ik dan ook teleurgesteld om te ontdekken dat dit niet echt kwam. Het is geen slechte roman en de ontwikkelingen en de twist zitten goed in elkaar, maar toch kwam het bij mij eerder als chaotisch over dan als een goed gestructureerd boek. Uiteraard kan dit door de auteur ook expres zijn gedaan om zo wat meer verwarring te zaaien bij de lezers, maar ik vond dit persoonlijk wat minder aangenaam.

Ik had meer diepgang in de personages verwacht. Maar omdat het verhaal van hier naar daar sprong, kwam er dit jammer genoeg niet uit. De ontwikkelingen en de twist zitten wel goed in elkaar dus bij andere lezers zal dit boek vast beter in de smaak vallen.

★★★
Titel: Het glazen hotel | Leesfragment | Auteur: Emily St. John Mandel | Uitgeverij Atlas Contact | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 288 pagina’s | ISBN13: 9789025453923 | Verkrijgbaar sinds: Maart 2020 | Recensent: Yana Pauwels | Datum recensie: 24-04-2020 | Prijs: €22,99 –  e-book €12,99  | Bestellen