De ogen van Fadil

Recensie De ogen van Fadil door Antoinette van Steeg:
Mohammed Benzakour heeft met De ogen van Fadil alweer zijn zesde werk uitgebracht. Eerder las ik van hem Yemma, dat werd bekroond met de E. du Perronprijs en De koning komt die de ANV Debutenprijs won. Beide boeken heb ik met plezier gelezen. Dit keer brengt hij een verhalenbundel uit. Zal deze bundel net zo sprookjesachtig zijn zoals De koning komt?

De in Marokko geboren auteur Mohammed Benzakour is een duizendpoot. Hij is naast auteur ook een journalist, imker en columnist. Hij heeft een boeiende en fantasierijke schrijfstijl die de lezer ligt of niet. De verhalen spelen zich voornamelijk af in zijn geboorteland. In dit boek krijgt de lezer totaal acht verhalen voorgeschoteld, die allemaal een tijdloos maar sprookjesachtig karakter kennen. Elk verhaal staat op zichzelf en de verhalen lezen dan ook afzonderlijk, los van elkaar het prettigst. Op deze wijze komen de verhalen het meest tot hun recht en blijven ze beter hangen.

Toch vind ik De ogen van Fadil niet zijn mooiste en sterkste boek. Ik vond de twee eerder gelezen boeken meer inhoud hebben en meer tot leven komen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat in de eerder verschenen boeken één compleet verhaal aangeboden werd. De verhalen in deze bundel voelen aan als een oosters sprookje en als lezer waan je je ook zeker al snel in oosterse sferen.

Opvallend aan deze verhalenbundel is dat de personages in de verhalen allemaal een geheim hebben dat op een fantasierijke wijze openbaar raakt. Sprekende ezels, vliegende honden en dansende geesten zorgen voor een humoristisch geheel dat bol staat van roddels, liefde en strijd. De poëtische zinnen en een mix van woordspelingen zorgen voor een bijzondere combinatie.

“De kunst van het vliegen zit hem niet in vleugels maar in de geest”-Mohammed Benzakour.

Direct herkenbaar is dat De ogen van Fadil geschreven is door Mohammed Benzakour. Zijn eigen schrijfstijl is heel apart. Vanaf de eerste bladzijden had ik het idee dat ik me in Oosterse en sprookjesachtige sferen zou gaan wanen. De zinnen zijn niet moeilijk, maar boeiend door de eigen stijl. Dat Benzakour kan schrijven, is duidelijk en hij verdient absoluut een plekje in de Nederlandse auteurswereld. Toch lees ik liever één lang verhaal van hem dan een verhalenbundel. De verhalen komen nu, door het beperkte aantal bladzijden, minder sterk uit de verf. Ze komen niet tot het sterke niveau zoals ik ken vanuit zijn andere boeken. Ik hoop dat Benzakour de volgende keer weer één verhaal schrijft. Zijn boeken zijn tijdloos, fantasierijk en bijzonder in zijn soort.

De ogen van Fadil is een boek dat een aanrader is voor lezers die eens wat anders willen lezen. De schrijfstijl is makkelijk en fantasierijk. Door de acht losstaande verhalen kun je dit boek heerlijk op je gemak lezen en genieten van een Oosters sprookje.

★★★
Titel: De ogen van Fadil | Leesfragment | Auteur: Mohammed Benzakour | Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: verhalenbundel | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 208 pagina’s | ISBN13: 9789026350191 | Verkrijgbaar sinds: 28 februari 2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 26-04-2020 | Prijs: € 20.99 (e-book € 12.99) | Bestellen