Fermenteren

Recensie Fermenteren door Hannie van Grol:
De ondertitel is Van Kombucha en kefir tot inmaken en zuurdesem. En dat is niets te veel gezegd. Het is een duidelijk en helder boek over allerlei manieren om voedsel te bewaren. Natuurlijk maken we tegenwoordig gebruik van koelkast en vriezer om voedsel langer vers te houden, maar de al zeer oude vorm van fermenteren zorgt niet alleen voor het langer conserveren van voedsel, maar ook voor smaakverbetering en het beter verteerbaar maken van de verschillende voedingsmiddelen.

Deze praktische en fraai uitziende hardcover begint met een inleiding over wat fermenteren is, het doel ervan, welke soorten er zijn en welke methoden gebruikt kunnen worden. De theorie wordt zeer duidelijk en helder uitgelegd en nodigt meteen uit om te starten met fermenteren en zo de benefits te ervaren van deze manier van voedsel bewaren. En meteen het gevoel versterken dat de gezondheid een boost krijgt.

In dit boek zijn 63 recepten opgenomen met duidelijke en aantrekkelijke illustraties. Ieder recept beslaat twee pagina’s naast elkaar. Op de linkerpagina staan de hoofdingrediënten genoemd en afgebeeld. Ook de bereidingstijd en het aantal dagen dat het fermentatieproces nodig heeft, worden daar genoemd. Op de rechterpagina staat een afbeelding van het eindproduct, worden de gezondheidsvoordelen genoemd en staat de bereidingswijze stap voor stap beschreven.

Maar niet alleen verschillende soorten groenten en fruit passeren de revue, ook melkkefir, waterfkefir en kombucha komen voorbij. Zelfs andere gefermenteerde bereidingen worden duidelijk uitgelegd. En steeds weer zijn er kleurrijke illustraties bijgezet om er een duidelijk en overzichtelijk geheel van te maken.

Fermenteren is een compleet en aantrekkelijk boek dat meteen uitnodigt om aan de slag te gaan, zeker ook omdat de gezondheidsvoordelen legio zijn. En omdat zoveel mensen in deze periode van crisis en lockdown beginnen met het aanleggen van een moestuintje en zeker groenten en fruit zullen oogsten, is dit boek een absolute aanrader om het teveel op een gezonde en lekkere manier te verwerken.

★★★★★
Titel: Fermenteren | Auteur: Fern Green | Uitgeverij Gottmer-Becht | Categorie: Lifestyle, kookboeken | Verkrijgbaar als hardcover | 160 pagina’s | ISBN13: 9789023016335 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 26-04-2020| Prijs: € 13,99 | Bestellen