Stilstaan bij deugden

Recensie Stilstaan bij deugden door Hannie van Grol:
Uitgeverij ACT on Virtues van Annelies Wiersma heeft sinds kort weer een nieuw boek toegevoegd aan het ruime assortiment dat al aanwezig was. Op de site Kei in deugden kun je een overzicht zien van al hun boeken, kaartensets en educatieve materialen. Maar er is veel meer te vinden: er wordt verteld wat deugden precies zijn, er wordt uitgelegd wat het werken met deugden inhoudt, hoe je zelf met deugden aan de slag kunt gaan. Kortom, er is heel veel te ontdekken op die site en het grote bijkomende effect is dat je er blij van wordt en positief gestemd raakt.

De prachtige kleurrijke cover van Stilstaan bij deugden ziet er aantrekkelijk uit. Er staan drie uilen op afgebeeld, symbool van de wijsheid en dat is precies wat de drie auteurs voor ogen hadden met dit boek. De quote op de achterkant van het boek sluit daar prima op aan: De wijsheid die je zoekt, zit in jezelf. Ze werken al jaren met deugden en wat het hun opgeleverd heeft, lees je hier en daar in korte verhalen die op meerdere plaatsen in het boek voorkomen. Alle drie hebben ze veel voordelen ervaren van het werken met deugden, zeker in moeilijke periodes in hun leven.

In het boek worden 52 deugden besproken en wel op 366 dagen van het jaar (ja, 29 februari is niet overgeslagen). Voor in het boek staan alle deugden in alfabetische volgorde genoemd met daarachter een datum, waar de omschrijving van de desbetreffende deugd begint. Iedere deugd begint met een omschrijving of soms een persoonlijk verhaal, daarna volgen er citaten van bekende personen en vragen om over na te denken, zodat de subtitel van het boek ‘Reflectiemomenten voor iedere dag’ heel goed tot zijn recht komt.

Stilstaan bij deugden is een bijzonder inspirerend boek. Deugden zijn immers positieve eigenschappen die iedereen in zich heeft. Belangrijk alleen is het om ze naar boven te halen en ook om ze in anderen te herkennen. Het inspirerende neveneffect is een positief gevoel in jezelf, maar ook een andere kijk op je medemens en daardoor een andere benadering en een positievere wereld. Je kunt dit boek gebruiken om iedere dag een reflectiemoment te hebben, maar je kunt ook op een specifieke datum zoeken om de boodschap van die dag tot je door te laten dringen. Daarom is dit boek echt een aanrader voor iedereen. Wat zou de wereld er mooi uitzien, als we zo met elkaar om zouden kunnen gaan! En dan past hun motto daar prima bij ter afsluiting: Let it ripple. Get involved.

★★★★★
Titel: Stilstaan bij deugden | Auteur: Gudrun Ververs, Niesje Sonneveld en Annelies Wiersma | Uitgeverij ACT on Virtues | Categorie: Lifestyle, Persoonlijke ontwikkeling | Verkrijgbaar als paperback | 428 pagina’s | ISBN13: 9789492094193 | Verkrijgbaar sinds: januari 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: | Prijs: € 22,50 | Bestellen | Ook te bestellen via de website Kei in deugden