De sleutel

Recensie De sleutel door Antoinette van Steeg:
In De sleutel lezen we afwisselend het verhaal van Ellen die in 1956 in het gesticht Ambergate gaat werken als leerling-verpleegkundige en Sarah die in 2006 een boek wil schrijven over Ambergate. Waarom wil Sarah deze geschiedenis in een verhaal gieten? Eerder verscheen dit boek in 2018 en het is nu weer opnieuw uitgebracht met een andere cover.

Het grootste deel van het verhaal lezen we vanuit Ellen, een jonge vrouw die haar eigen mening heeft en opkomt voor de bewoners, wat in die tijd niet op prijs gesteld werd. Amy, die bijna gelijktijdig wordt opgenomen in Ambergate als Ellen daar komt werken, speelt hierin een belangrijke rol. Ze is anders dan de andere cliënten en wanneer ze zwanger raakt, gelooft niemand haar verhaal. Want diegene kan de vader toch niet zijn? Wanneer Amy’s zoon geboren wordt, krijgt ze te horen dat deze niet meer leeft. Niks blijkt minder waar. Ellen vertrekt niet veel later bij Ambergate.

Sarah ontmoet bij haar zoektocht in het vervallen Ambergate Nathan, een jongen die zo zijn eigen problemen heeft. Hij helpt haar bij haar research voor haar boek. Tijdens hun zoektocht vinden ze koffers van de oud-bewoners. Welke geheimen zullen ze vinden in de koffers? Hoe kan ze Nathan helpen met zijn problemen? Ondertussen woont Sarah tijdelijk bij haar vader na het overlijden van haar moeder. Ze ligt in scheiding en kent zo haar eigen persoonlijke problemen.

Kathryn Hughes heeft met De sleutel een prachtige en intrigerende roman geschreven. Ze weet het verhaal over het krankzinnigengesticht, zoals Ambergate werd genoemd, tot een prachtig en pakkend verhaal te schrijven. Lange tijd lezen we het verhaal over deze periode en lezen we weinig over Sarah. Toch komen de verhaallijnen aan het eind prachtig bij elkaar.

Het boek kent weinig verrassingen, maar het geheel klopt. Op het eind heb ik toch met een brok in mijn keel het verhaal uitgelezen. De schrijfstijl, met de korte hoofdstukken, is prettig en leest vlot. Als ik een puntje van kritiek mag noemen, is dat de niet echt uitgewerkte relatie tussen Sarah en haar vader. Die had voor mij, voor het verhaal meer diepgang mogen hebben. Uiteindelijk speelt hun relatie een belangrijke rol in het verhaal.
De sleutel is een boek dat een geschiedenis vertelt, die vroeger helaas aan de orde van de dag was. Ze weet dit op een prachtige wijze in een verhaal te gieten. Een boek vol hoop, liefde en doorzettingsvermogen. Een aanrader voor diegenen die graag boeken lezen die afwisselend in het heden en verleden afspelen.

★★★★
Titel: De sleutel | Leesfragment | Auteur: Kathryn Hughes | Uitgeverij The House of Books | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 368 pagina’s | ISBN13: 9789044359022 | Verkrijgbaar vanaf: maart 2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 30-4-2020 | Prijs: € 12.50 (e-book € 7.99) | Bestellen