De therapeut

Recensie De therapeut door Hannie van Grol:
Psychologische thriller met een onverwacht einde

De therapeut is het debuut van de Noorse Helene Flood. Zelf is ze ook psycholoog en onderzoeker. Ze weet dus waarover ze het heeft en dat is terdege te merken. Sara is de hoofdpersoon in dit boek, ze is psycholoog, werkt aan huis in haar eigen praktijk en richt zich voornamelijk op tieners. Het verhaal begint op een vrijdagmorgen. Haar man Sigurd is al vroeg vertrokken om een weekendje met zijn vrienden door te brengen en Sara heeft die dag nog drie cliënten. Tussen twee afspraken door luistert ze haar voicemail af en hoort dat Sigurd op de plaats van bestemming is aangekomen. Ze probeert hem te bellen, maar hij neemt niet op. ‘s Avonds wordt ze gebeld door een van de vrienden van haar man met de mededeling dat Sigurd nog steeds niet gearriveerd is. Zijn berichtje van die morgen blijkt een leugen te zijn.

Dan begint de zoektocht naar haar man. Hij blijkt onvindbaar. Enkele dagen later wordt zijn lichaam gevonden in de buurt van hun zomerverblijf, Sigurd blijkt vermoord te zijn. Zowel Sara als de politie staat voor een raadsel, er blijken totaal geen aanknopingspunten te zijn. Het grote huis dat nog steeds niet helemaal verbouwd is, voelt erg onveilig en dat wordt nog verergerd als blijkt dat er voorwerpen van plaats veranderen en op zolder voetstappen te horen zijn. Langzamerhand heeft ze het gevoel de grip op haar leven kwijt te raken. Ze zoekt steun bij haar vader en haar zus Annika.

Het psychologische spel start nu helemaal. We krijgen een inkijkje in het hoofd van Sara. Al haar gedachten en associaties worden gedeeld met de lezer. Ook worden in flashbacks gedeeltes uit het leven van Sigurd en Sara beschreven. Dit zorgt ervoor dat het verhaal traag verloopt, zeker in het eerste gedeelte van het boek. Af en toe vraag je je af waar al die uitweidingen heengaan en lange tijd blijft dat ook onduidelijk. Maar helemaal op het eind van het boek wordt duidelijk hoe de verschillende details met elkaar in verband staan. Als lezer moet je houden van psychologische hersenspinsels om geboeid te blijven lezen. Het mee speuren naar wie de dader is, is niet de opzet in deze thriller. Politieman Gundersen die het onderzoek leidt, doet dat op zijn eigen manier en laat Sara en de lezer lange tijd in het ongewisse over zijn bevindingen.

Helene Flood heeft een beeldende manier van schrijven. Door het mooie taalgebruik blijf je geïnteresseerd verder lezen. Ook de beklemmende sfeer die Sara ervaart alleen in het grote huis waarvan de verbouwing nog lang niet af is, wordt treffend beschreven. De insluipingen, de verplaatsing van voorwerpen in huis, de hoorbare voetstappen in huis geven het verhaal een unheimisch karakter. Het gevoel dat Sara de grip op haar leven verliest, beleef je helemaal mee.

Wie houdt van psychologisch getinte thrillers, zal zeker een aantal aangename leesuren voor de boeg hebben en bovendien op het eind getrakteerd worden op een onvoorspelbaar en onverwacht einde. De therapeut is een boek dat de moeite waard is om gelezen te worden.

★★★★
Titel: De therapeut | Auteur: Helene Flood | Uitgeverij Cargo | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789403186603 | Verkrijgbaar sinds: 01-05-2020  | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 01-05-2020 | Prijs: € 19,99, e-book € 6,99 | Bestellen