Sheol

Recensie Sheol, de wachtkamer door Fany Van Hemelen:

Patrick en zijn vriend Mark sterven bij een auto-ongeval na een nachtje doorzakken. Wanneer Patrick beseft wat er gebeurt, lijkt hij boven zijn lichaam te zweven en staat hij naast het autowrak met zichzelf en Mark erin. Hij ziet alles wel, maar hij kan niet meer reageren en uiteindelijk komt hij op een andere plaats aan. Hij leert al snel dat families hier samenwonen en hij ziet zijn ouders terug. Op deze plaats gebeuren gruwelijke dingen, blijf je drieëndertig jaar en is het belangrijk om de eisen van de machthebber op te volgen. Eigenzinnig en rebels als hij zich voelt, begaat hij al snel een fout, maar gelukkig krijgt hij nog een kans.

Doordat voor de oudere generatie de invloeden en opvattingen uit de moderne tijd van Patrick’s generatie moeilijk te begrijpen zijn en zij zich nu in een feodale maatschappij (leenstelsel) bevinden, komt er discussie over hoe goed het hier wel niet is in tegenstelling tot op Aarde. Patrick voelt zich op Sheol niet thuis en is erg ongelukkig.

Uiteindelijk besluit hij om uit Sheol weg te gaan en op zoek te gaan naar een manier, hoe hij zijn zoon kan verwittigen dat De dag des Oordeels eraan komt. Hij wil hem vertellen dat wat hij en zijn generatiegenoten geloofden, fout is. De evolutietheorie klopt immers niet en of je door mag naar het goede, na in dit helse oord gewacht te hebben, is afhankelijk van je vroegere gedrag. Was je een voorbeeldig kerkganger en aanhanger van de Bijbel, dan maak je veel meer kans. Belangrijk is dus dat je gedrag op Aarde beslist over je toekomst na je dood. Was je ongelovig, dan wachten de monsters op je. Gelukkig heeft hij ondertussen twee bondgenoten gevonden en het trio begint aan een gevaarlijke reis. Op het einde wordt duidelijk dat de motieven van het team om deze stap te zetten, verschillend zijn.

Ik vind het erg interessant om te zien hoe de auteur zijn fascinatie voor wetenschap en theologie verwerkt heeft in dit verhaal. Wie is er nu niet benieuwd om te lezen of het verschil maakt, of je gelovig was in je leven of niet? Dat Darwins evolutietheorie fout is en dat de Bijbelversie de juiste is, wordt in dit fictieve verhaal ook een belangrijke stelling. De auteur slaagt erin om gedurfde ideeën te bespreken en in dit boek een plaats te geven. Hij gebruikt zijn fantasie en bedenkt hoe deze plaats eruit zou kunnen zien.

Toch moet ik bekennen dat ik dit boek buiten het originele vertrekpunt geen hoogvlieger vind. De personages zijn te vlak en krijgen me niet in hun greep en het verhaal is soms vrij chaotisch of neemt een onbegrijpelijke wending. De tocht binnen het dodenrijk is niet gevarieerd genoeg, oplossingen zijn altijd aanwezig en hoewel dit boek een bovennatuurlijke thriller zou zijn, vind ik het niet spannend genoeg hiervoor en past het, door de elementen uit fantasy, beter onder dit genre. Ook op dit vlak scoort het echter niet geweldig, omdat de world building niet gedetailleerd is en het fantasy gehalte onvoldoende uitgewerkt of vernieuwend is. Wanneer de scènes en personages meer zouden gaan leven en de plot meer samenhang vertoont, zou dit boek best een aanrader kunnen worden voor het grote publiek.

Sheol, de wachtkamer is een dapper debuut dat zeker goede ideeën heeft, de gedachte achter het geheel is in elk geval origineel. Aanrader voor de fantasy-liefhebbers.

★★★
Titel: Sheol, de wachtkamer | Auteur: Patrick Maes | Uitgeverij: Beefcake Publishing | Uitvoering : paperback en e-book | ISBN 13: 9789493111127 | Aantal pagina’s: Paperback 278 | Verschenen sinds december 2019 | Categorie: thriller- fantasy | Recensent: Fany Van Hemelen | Datum recensie 02-05-2020 | Prijs paperback € 22, 50 | Bestellen