Koud zonder jou

Recensie Koud zonder jou door Hannie van Grol:
Spannende zoektocht naar een seriemoordenaar

Koud zonder jou is de derde thriller van Igor Znidarsic waarin Bianca van Dijk en Joris Vischjager samenwerken als rechercheurs. Om dit boek te kunnen lezen is het niet nodig de voorgaande delen gelezen te hebben. De zaak waaraan gewerkt wordt, staat los van de zaken in de eerdere delen. De privé-omstandigheden van de rechercheurs worden wel telkens weer even toegelicht, zodat je meteen weet wat er zich al afgespeeld heeft in de voorafgaande boeken.

In het natuurgebied van de Sallandse heuvelrug wordt het naakte lichaam gevonden van een vrouw. In haar onderarm staan cijfers gekrast en haar lijf zit vol met snij- en steekwonden. De identiteit van het slachtoffer is niet moeilijk te achterhalen, maar verder is er geen enkel aanknopingspunt naar de mogelijke dader. Enkele weken later wordt weer een vermoorde vrouw gevonden, alleen is zij door verdrinking om het leven gekomen en heeft ze in haar hand een speelkaart. De enige overeenkomst is het uiterlijk. Als er enige tijd later weer een lichaam wordt gevonden met dezelfde uiterlijke kenmerken, staat het voor beide rechercheurs vast dat er sprake is van dezelfde dader.

De zoektocht start, maar volgt een moeizame route. Als lezer maken we wel kennis met de moordenaar en steeds meer krijgen we een inkijkje in zijn leven en de motieven die hij heeft om tot deze daden te komen. Zijn gruwelijke werkwijze wordt uitvoerig beschreven en getuigt van een ingenieus brein. De psychologie achter zijn manier van handelen wordt stukje bij beetje duidelijker. Een niet verwerkt trauma zet hem aan tot deze misdaden. De schrijver geeft blijk van inzicht in het karakter van deze seriemoordenaar.

Koud zonder jou leest erg vlot, mede door de korte hoofdstukken die ervoor zorgen dat je door wilt lezen om te weten te komen welke aanknopingspunten Bianca en Joris hebben en hoe ze tot een uiteindelijke oplossing van deze zaak komen. Het onvoorspelbare einde geeft deels een goed gevoel en anderzijds ook een zeer wrang gevoel, maar maakt wel duidelijk dat Koud zonder jou het afsluitende deel is van deze trilogie. Ook de vermissing van het zusje van Bianca wordt in dit derde deel opgelost. De huwelijksperikelen van Bianca komen hier en daar aan het licht, maar zijn nog niet voorbij aan het eind van het boek, hoewel er wel een positieve aanpak gesuggereerd wordt.

Igor Znidarsic heeft een spannende thriller geschreven met veel lugubere en gruwelijke momenten. Zijn psychologische kijk op de getroebleerde geest van de dader is goed beschreven. Wel is het concept van de opbouw herkenbaar uit andere thrillers: twee rechercheurs met privé-problemen, een chef die niet al te toegankelijk is, het schrijven vanuit het perspectief van zowel de dader als de beide politiemensen. Maar dat zorgt er niet voor dat het een boek is zoals er zoveel zijn, het einde van de zoektocht is gruwelijk maar onvoorspelbaar en dat laat je op het puntje van je stoel zitten. De uiteindelijke afsluiting is ontroerend mooi.

★★★★
Titel: Koud zonder jou | Leesfragment | Auteur: Igor Znidarsic | Karakter Uitgevers  | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789045219080 | Verkrijgbaar sinds: 06-04-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 03-05-2020 | Prijs: € 15,99, e-book € 7,99 | Bestellen