Terug naar Cornwall

Recensie Terug naar Cornwall door Hannie van Grol:
Zoektocht naar je roots

Het boek begint met het overlijden van de vader van Jill Skewes. Al sinds haar vijfde is haar moeder uit haar leven verdwenen en Jill weet heel weinig over haar. Haar vader vertelde haar nooit hoe het allemaal precies in zijn werk was gegaan. Na haar vaders dood vindt Jill een notitie “Nu ik dood ben, mag ik eindelijk praten”. Het was hun gebruikelijke communicatie om via raadsels en cryptische omschrijvingen met elkaar om te gaan.

Jill vertrekt naar Cornwall om daar meer over haar familie te weten te komen. Ze wordt er niet bepaald met open armen ontvangen. Er gebeuren vreemde dingen, ook krijgt ze niet al te positieve reacties. Maar vastberaden als Jill is, is ze vast van plan de waarheid over haar verleden te achterhalen. Moedig blijft ze volhouden, al komt haar dat af en toe duur te staan. Ze doet bizarre ontdekkingen, maar niets is wat het lijkt. Haar leven blijkt gebaseerd te zijn op leugens.

Marelle Boersma die zelf schrijfdocent is, weet op welke manier ze de lezer mee kan nemen in het verhaal. Het boek is goed geschreven, de omgeving van Cornwall speelt zich door haar filmische schrijfstijl voor je ogen af. De beschrijving van de soms woeste zee en de kliffen geeft het verhaal een extra mysterieus tintje. Je waant je daar, wat het verhaal bijzonder aantrekkelijk maakt.

Terug naar Cornwall is geschreven vanuit drie perspectieven. Het verhaal van Jill speelt in het nu, het cursieve gedeelte beschrijft het verleden van drie vrienden, waarvan de vader van Jill, Bob, er een was. En dan is er nog een in het begin onbekend personage van waaruit een gedeelte van het verhaal geschreven is. De relatief korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je makkelijk door gaat met lezen, zeker omdat meerdere hoofdstukken afgesloten worden met een cliffhanger. Ook word je regelmatig op het verkeerde been gezet, zodat je je verwachtingen weer aan moet passen.

Het boek zit vol spanning en plottwists, zodat je steeds verder wilt lezen, tot je uiteindelijk op het eind weer voor een verrassing komt te staan. De personages zijn goed beschreven, de karakters prima uitgediept. De schrijfstijl is vlot en toegankelijk. De zoektocht naar de waarheid boeit in hoge mate, al is de manier van de ‘erfenis’ van de vader die hij op het laatst van zijn leven achterliet voor Jill, wat ongeloofwaardig. Maar in een boek is alles mogelijk en het geeft het verhaal een extra dimensie mee. Dit vierde deel in de reeks Vertrekthrillers is weer een aanrader voor iedereen die van spanning, mysterie, raadseltjes en onverwachte plotwendingen houdt.

★★★★★
Titel: Terug naar Cornwall | Auteur: Marelle Boersma | Uitgeverij: De Crime Compagnie | Categorie: Thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 350 pagina’s | ISBN13: 9789461094018 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 04-05-2020 | Prijs: € 17,95 – e-book € 7,99 | Bestellen