De lente van Kleine Beer

Recensie De lente van Kleine Beer door Sandra Hutchison:
De magie van het voorjaar

Kleine Beer wil spelen, het sneeuwt en er lijkt niemand anders te zijn dan de koude wind. Dan vindt hij een steen. Kleine Beer neemt de steen mee op zijn rug en samen gaan ze op pad. Kleine Beer vraagt aan alle dieren die hij tegenkomt in het bos, of ze met hem willen spelen. Maar alle dieren hebben het druk, want de lente komt er aan. Maar wat is dan eigenlijk die lente waar iedereen het over heeft, vraagt Kleine Beer zich af. Iedereen lijkt het erg leuk te vinden, maar dat geldt niet voor Kleine Beer, of toch…

Auteur Elli Woollard schrijft de verhaaltjes in al haar prentenboeken op rijm, ook in dit nieuwe boek weet ze dit weer op een opvallend goede manier te doen. Ze weet wederom een voorleesverhaal neer te zetten, dat van begin tot eind klopt. Dankzij het ritmische rijm en het toch eenvoudige taalgebruik leest het verhaal prettig voor en ligt het goed in het gehoor.

De paginagrote illustraties in dit boek zijn het werk van De Engelse illustrator Briony May Smith. Ze woont in Devon, waar ze haar inspiratie voor haar illustraties over de wisselende seizoenen en de dieren haalt. Ze heeft al veel prachtige prentenboeken voorzien van haar illustraties, waaronder De lente van Kleine Beer.

De jonge hartverwarmende beer hoop ik nog in vele prentenboeken tegen te mogen komen. Het illustratiewerk in dit boek oogt zeer gedetailleerd en passievol. Bijzonder mooi gedaan is de overgang van de witte winterafbeeldingen naar de pagina’s vol met afbeeldingen van een kleurrijk voorjaar. Er valt van alles op te zien en te ontdekken. Een tijdloos prentenboek dat op alle fronten geslaagd is. Een vrolijk en sfeervol boek dat vele generaties mee zal gaan.

★★★★★
Titel: De lente van Kleine Beer | Originele titel: Little Bear Springs | Leesfragment | Auteur: Elli Woollard | Uitgeverij Lemniscaat | Categorie: prentenboek | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789047711476 | Verkrijgbaar sinds: januari 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 05-05-2020 | Prijs: €14,95 | Bestellen