Een pleister tegen tranen

Recensie Een pleister tegen tranen door Hannie van Grol:
De subtitel van dit boek is Ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig zieke ouder. En dat is precies wat dit boek beoogt. Niet eerder heb ik een boek gezien dat zo volledig en compleet was op dit gebied. En verder is het ook nog toegankelijk en prettig om te lezen, mede door alle persoonlijke verhalen en ontroerende gedichten.

Een pleister tegen tranen heeft een prachtige cover die er al meteen voor zorgt dat je het boek graag oppakt. Ook de binnenkant van het boek oogt aantrekkelijk. Telkens zijn er in de tekst pleisters met een rood hartje afgebeeld, aan het begin van een hoofdstuk, bij een persoonlijk verhaaltje van iemand en als er een gedicht geplaatst wordt.

Maar niet alleen de layout ziet er prima uit, de tekst mag er ook zijn, zo prettig en toegankelijk geschreven, zo doorspekt met emoties en begrip voor zowel ouders als kinderen in zo’n schrijnende situatie. Want ziekte in een gezin heeft invloed op iedereen. Elk lid van het gezin reageert op zijn of haar eigen manier en wat is het prettig als daar een handleiding voor zou zijn. Dit boek is een meer dan complete handreiking voor ouders en kinderen, maar ook voor familieleden, hulpverleners, scholen en vrienden van het gezin.

Het boek is onderverdeeld in tien hoofdstukken. Ze geven samen een compleet beeld van wat er verandert in het gezin als een van de ouders ernstig ziek wordt, hoe de reacties van de kinderen kunnen zijn, wat er verteld moet worden tegen hen, wat de rol van de school of kinderopvang kan zijn. Maar ook wordt besproken waar aan gedacht moet worden als de ouder niet meer beter wordt, hoe de laatste tijd samen ingevuld kan worden en hoe het laatste afscheid plaats kan vinden. Er staan diverse aandachtspunten genoemd en er worden meerdere mogelijkheden genoemd om deze zo zware tijd voor iedereen op een acceptabele manier te doorleven.

Na de tien hoofdstukken zijn er nog meerdere bijlagen opgenomen met voorbeeldbrieven, werkvormen voor begeleiding en nog meer informatie over boeken en interessante helpende sites. De uitgebreide lijst met noten geeft een gedegen kennis van de drie auteurs over het onderwerp aan. De herkomst van de gedichten wordt er als laatste aan toegevoegd. Wat een prachtige toevoeging zijn deze gedichten aan dit boek.

Een pleister tegen tranen is een boek dat iedereen die op een of andere manier te maken krijgt met een ernstige ziekte in de omgeving, gelezen moet hebben. Het boek geeft heel veel informatie, maar raakt tevens heel diep door de persoonlijke verhalen en de ontroerende gedichten, die er geregeld voor zorgen dat er een traan weggepinkt moet worden. Wat een prachtige keuze en wat een diepgang! Kortom, dit boek is een aanrader voor iedereen.

★★★★★
Titel: Een pleister tegen tranen | Auteur: Tanja van Roosmalen, Machteld Lavell en Riet Fiddelaers-Jaspers | Uitgeverij In de Wolken | Categorie: gezondheid & psychologie | Verkrijgbaar als paperback | 268 pagina’s | ISBN13: 9789077179376 | Verkrijgbaar sinds: april 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 08-05-2020 | Prijs: € 24,95 | Bestellen