De recepten van mijn vader

Recensie De recepten van mijn vader door Soraya Latten:
Chef Henri werkt al bijna zijn hele leven als kok. Zijn zoon Julien groeit op in zijn vaders restaurant en wil niets liever dan, net als zijn vader, kok worden als hij groot is. Daar wil zijn vader echter niets van weten en dwingt Julien een ander vak te leren. Als Henri onverwachts ernstig ziek wordt, besluit Julien zijn best te doen om het restaurant van zijn vader draaiende te houden en levert de zoektocht naar het receptenboekje van zijn vader herinneringen op die hij liever was vergeten.

“Voor mij ben je de meester van het vuur; een tovenaar wanneer je de brioche laat zwellen; een brandkastkraker wanneer je oesters openmaakt; een wijze magier wanneer je slagroom klopt en pure chocola voor mij laat smelten.” – Jacky Durand

We kennen allemaal de uitspraak ‘de liefde van een man gaat door zijn maag’ wel, maar hoe dicht liefde en eten bij elkaar liggen, merk je pas na het lezen van dit boek. Op de achterzijde wordt het boek omschreven als een liefdesverklaring aan de twee belangrijkste dingen in het leven: eten en familie, en na het lezen van dit boek kun je niets anders dan het daarmee eens zijn.

De wijze waarom auteur Jacky Durand schrijft over het eten dat wordt bereid door niet alleen Henri en Julien maar door iedereen in het boek, is niet anders te omschrijven dan liefdevol. Zodra je leest over de verschillende gerechten, stroomt het water je alleen door de omschrijving al in de mond en kun je het haast ruiken en proeven, zo gedetaileerd omschrijft Jacky het gerecht en de bereidingswijze.

Deze beeldende en levendige schrijfwijze vind je ook terug in de manier waarop Jacky Durand de familie- en vriendschapsband tussen de verschillende personages beschrijft, hierbij kun je door zijn beschrijvingen van de personages en hun karaktertrekken de personen al helemaal voor je zien en voel je hoe zij zich voelen in bepaalde situaties, hierdoor leef je echt mee. Het is prachtig om te zien hoe relaties zich ontwikkelen en hoe de personen in het boek worden gevormd door de situaties die ze meemaken.

Toch maakt juist deze bijzondere schrijfstijl het ook moeilijk om in het verhaal te komen. Zodra je even bent gestopt in het boek, wordt het moeilijk om het weer op te pakken doordat je eerst een aantal pagina’s/hoofdstukken nodig hebt om jezelf weer te verliezen in de wereld van Julien en dit maakt het naarmate je het boek vaker hebt weggelegd steeds lastiger om het weer op te pakken. Dit boek kun je daarom het beste lezen als je tijd hebt om in één keer een groot gedeelte te lezen, of de tijd hebt om er weer rustig in te komen.

Jacky Durand is culinair journalist en zijn artikelen zijn buitengewoon populair in Frankrijk. De recepten van mijn vader is zijn debuut en zal in meer dan 20 verschillende landen verschijnen.

★★★★
Titel: De recepten van mijn vader | Auteur: Jacky Durand | Uitgeverij Cargo | Categorie: roman | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 208 pagina’s | ISBN13: 9789403186900 | Verkrijgbaar sinds: 16-04-2020 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 10-05-2020 | Prijs: €19,99 e-book €11,99 | Bestellen