Vis in een boom

Recensie Vis in een boom door Sandra Hutchison:
Fantastisch jeugdboek over anders zijn dat iedereen vanaf 10 jaar gelezen zou moeten hebben.

De titel verwijst naar een bekende uitspraak van niemand minder dan Albert Einstein: ‘Iedereen is slim op zijn eigen manier. Maar als je een vis beoordeelt op zijn behendigheid om in een boom te klimmen, zal het dier zijn hele leven geloven dat hij dom is.’

Ally zit in groep 8 van weer een nieuwe school. Ze is met haar ouders en broer, vanwege het werk van haar vader, al vaak verhuisd. Daardoor komt ze telkens op een andere school terecht. Ally is wat veel leerkrachten een probleemgeval noemen. Ze is uitmuntend goed in wiskunde en kan als de beste tekenen, maar ze heeft problemen met lezen. Omdat Ally nooit lang op een school bleef, weet ze haar leesprobleem goed te verbergen, maar dan krijgt ze een meesterlijke meester.

Deze sympathieke meester heeft echt oog voor zijn leerlingen. Zo ontdekt hij al snel wat Ally’s probleem is. Hij is de eerste leerkracht die ziet wie Ally werkelijk is: een hele slimme meid. Maar zal hij haar vertrouwen kunnen winnen en haar ervan overtuigen dat ze veel meer in haar mars heeft dan dat ze durft te dromen?

Vis in een boom is een ongelooflijk mooi beschreven verhaal over vriendschap, pesten en anders mogen en durven zijn. De rode draad in het verhaal is dyslexie, maar het bevat zoveel meer. Zo wordt Ally onder andere vrienden met een jongen uit haar klas, die net als zij gepest wordt, maar dan wel om een heel andere reden. Ook hij leert dat hij er mag zijn. Het boek is een heuse tranentrekker, maar tovert zo nu en dan ook een flinke glimlach op je gezicht.

Het boek werd al in ruim 20 landen uitgebracht en de auteur viel al vaak in de prijzen met dit boek. Terecht, want Vis in een boom is een verhaal dat jong en oud zal raken en je nog lang bij zal blijven. Meeslepend, ontroerend en constant met een positieve insteek. Een hoopvol boek dat op iedere school te vinden zou moeten zijn en vooral ook door leerkrachten en ouders gelezen zou moeten worden. Voor kinderen in de bovenbouw is dit zeker een aanrader. Ik hoop ook dat er een aangepast exemplaar op de markt is (of snel komt) voor kinderen met dyslexie. Het verhaal kan in elk geval ieder kind helpen om het wat meer zelfvertrouwen te geven. Bovendien toont het verhaal maar weer eens dat pesten echt niet kan.

★★★★★
Titel: Vis in een boom | Leesfragment | Auteur: Lynda Mullaly Hunt | Uitgeverij Holland | Categorie: jeugdboeken | Leeftijd: 10 plus | Uitvoering: hardcover | 216 pagina’s | ISBN13: 9789025114633 | Verkrijgbaar sinds: april 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 10-05-2020 | Prijs: €17,95 | Bestellen