Zo trots als een pauw

Recensie Zo trots als een pauw door Jolanda Kalkman:
Van delen word je blij

Pol ligt lekker te genieten van de prachtige dag, heerlijk loom liggend in het zand met de zon op zijn snavel. Opeens hoort een zacht geluid. Nieuwsgierig kijkt Pol op. Het geluid is van Pip, een andere pauw. Pip heeft een prachtige staart en Pol is diep onder de indruk. Ebby, de eekhoorn, die vlak bij Pol aan het schommelen is, kijkt verbaasd naar Pol. Want Pol heeft toch zelf ook zo’n prachtige staart?

In Zo trots als een pauw, gaat het verhaal over twee heel verschillende pauwen, Pip, die heel verwaand is en Pol, die geen idee heeft hoe mooi hij zelf is. Wanneer andere dieren tegen Pol zeggen, hoe schitterend ze zijn staart vinden en hoe graag ze zo’n mooie veer zouden willen hebben, twijfelt Pol geen moment en trekt zo de ene veer na de andere uit om deze aan de andere dieren te schenken. Net zolang tot er nog maar een enkele veer in zijn staart zit.

“Aan een mooie buitenkant heb je niets als je niet mooi van binnen bent.”– Joke Eikenaar

Dit citaat komt uit het boek en is denk ik de boodschap die Joke Eikenaar aan haar jonge lezers wil overbrengen. Het maakt niet uit hoe je eruitziet, zolang je maar lief en zorgzaam voor anderen bent.

Joke Eikenaar heeft een heel mooi en kleurrijk prentenboek gemaakt. Sla vooral niet te gauw de bladzijden om, maar geniet even van de tekeningen. Want anders zie je misschien niet al die mooie en leuke details. Zoals bijvoorbeeld de pauwensokken die aan de waslijn hangen, de traan bij juffrouw Gans of breiende Sep, het Schaap.

Ik heb dit boek samen met mijn dochter (4) gelezen en bekeken.

illustratie: Joke Eikenaar

Annechien:
“Pip en Pol zijn alle twee hetzelfde, maar ook een beetje anders. Want Pip is niet lief, want hij lacht Pol alleen maar uit en dat is niet aardig.” “Maar er zijn gelukkig nog meer aardige dieren. Want Vos geeft Pol een kusje en Sep Schaap, want hij heeft een mutsje gemaakt voor Pol.” Annechien vond het wel zonde dat hij al zijn veren weggaf, maar snapte wel waarom Pip het deed. “Omdat hij zo alle dieren kon opvrolijken!” “Maar zijn blote kont is wel grappig! Maar ook een beetje zielig. Gelukkig groeien zijn veren wel weer terug!”

We vonden het samen een vermakelijk prentenboek met een mooie boodschap. Samen hebben we genoten van het verhaal en de prenten. En we hebben stiekem toch even hardop gelachen om die blote kont van Pol! Wanneer je het boek uit hebt, moet je zeker even een kijkje op de website van de uitgever nemen. Daarop kun je namelijk nog een hele leuke kleur- en knutselplaat downloaden.

Wij waarderen het prentenboek op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Zo trots als een pauw | Auteur en illustrator: Joke Eikenaar | Uitgeverij De Vier Windstreken | Categorie: prentenboek | Leeftijd: 4 plus | Verkrijgbaar als: hardcover | 32 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789051167535 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 11-05-2020 | Prijs: €14,95 | Bestellen