De perfecte zus

Recensie De perfecte zus door Antoinette van Steeg:
Een ontroerend verhaal over familie, geheimen en identiteit

De perfecte zus vertelt het verhaal over de zussen Sylvie en Amy. Het gezin is jaren geleden vanuit China naar New York verhuisd. Doordat het gezin het niet breed had, woonde Sylvie de eerste negen jaar van haar leven in Nederland, waar haar oma bij een verre nicht, Helena, woont. Wanneer Sylvie negen jaar is, komt ze terug naar haar familie in New York. Ze groeit en bloeit op als een zeer succesvolle vrouw.

Als Sylvie bericht krijgt dat haar oma op sterven ligt, keert ze terug naar Nederland. Ze komt echter niet meer terug naar New York. Waar is ze gebleven? Haar zus Amy besluit naar haar zus op zoek te gaan. Langzaamaan komt ze erachter wat er met Sylvie is gebeurd en waarom ze bepaalde keuzes heeft gemaakt.

Jean Kwok heeft met De perfecte zus een interessante roman geschreven, die leest als een psychologisch spannend verhaal. Nadat het boek uit was, begreep ik de keuze om het onder het genre roman te laten vallen. Het verhaal is beklijvend, mede door de familiebanden en relaties. Het leven van de zussen was lang niet zo mooi als de buitenwereld dacht. Binnen de familie blijkt een hoop pijn te zitten, die bepalend is voor de onderlinge relaties. Ook de Nederlandse vriendengroep van Sylvie heeft zo zijn geheimen naar elkaar toe. Uiteindelijk krijgt de lezer antwoord op de vele vragen die tijdens het lezen naar voren komen.

De perfecte zus is zo’n roman die laat zien, wat cultuurverschillen kunnen betekenen voor de onderlinge relaties. Kwok weet de Chinese cultuur prachtig te verweven in haar verhaal, waardoor het geloofwaardig leest. Haar schrijfstijl is prettig, mede doordat het verhaal vanuit de ik-vorm verteld wordt vanuit de moeder, Sylvie en Amy. Hierdoor leer je de vrouwen beter kennen, maar ook de keuzes die ze maakten.

Aan het einde komt op alle vragen een antwoord, maar dat geeft Kwok op een boeiende en passende wijze prijs. Hierdoor sluit het boek goed af en sloeg ik het met een tevreden gevoel dicht.

Ik las nog niet eerder een boek van Jean Kwok. Ik heb genoten van haar schrijfstijl en de opbouw van het verhaal. Ik hoop in de toekomst zeker nog een boek van haar te mogen gaan lezen. Ik waardeer De perfecte zus met 4 sterren.

★★★★
Titel: De perfecte zus | Subtitel: Een ontroerend verhaal over familie, geheimen en identiteit | Leesfragment | Auteur: Jean Kwok | Uitgeverij Boekerij | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 384 pagina’s | ISBN13: 9789022589151 | Verkrijgbaar sinds: februari 2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 13-05–2020 | Prijs: € 19.99 – e-book € 11.99 | Bestellen