Geen bereik-Skyana

Recensie Geen bereik door Soraya Latten:
Als Daniël tijdens het hiken verdwaalt, belandt hij bij een eeuwenoude stam die hem in de eerste plaats wil offeren. Na veel gedoe mag hij proberen te leven als een van de stamleden, maar naar huis zou hij nooit meer mogen. Daniël verafschuwt de manier waarop de mannen van de stam vrouwen behandelen en besluit met de dochter van de leider de stam te hervormen, maar daarmee haalt hij niet alleen de woede van de leider op zijn hals, ook zijn vlucht terug naar zijn familie komt in gevaar.

“‘Wat is dat?’ vroeg de jongen, terwijl hij naar het teken van de stam op haar linker onderarm knikte. Skyana streelde de verschroeide huid en keek de jongen vervolgens aan. ‘Het is het teken van de stam. Het laat zien dat ik bij de Kryjura hoor.’”-Quirien van Loon

Geen bereik: Skyana is het eerste deel van een trilogie en tevens het debuut van Quirien van Loon. En wat een bijzonder debuut heeft Quirien hiermee geschreven. Het plot van dit eerste deel is verrassend en spannend en blijft je van het begin tot het eind boeien. De schrijfstijl van Quirien is vlot en beeldend, waardoor je niet alleen makkelijk in het verhaal komt en blijft, maar ook de omgeving en de manier waarop de stam leeft, direct voor je ziet.

De karakterontwikkeling is een klein puntje waaraan meer gewerkt kan worden door de auteur, omdat de persoonlijkheid van de meeste karakters gaandeweg het boek niet erg verandert ondanks de verandering van omstandigheden. Toch is dit voor het verhaal niet storend, omdat de karakters zoals ze zijn, al interessant zijn en de lezer nieuwsgierig maken. Doordat Quirien moeite heeft gedaan voor de worldbuilding is de stam en de omgeving waarin Daniël terechtkomt, levensecht en is het, voor zover ik heb kunnen vinden, historisch correct, wat dit op zich al goede boek nog beter maakt.

De hoofdstukken wisselen af tussen Daniël en Skyana, waardoor je verschillende situaties vanuit twee verschillende perspectieven leert kennen en je met beide personen kunt meeleven. Door deze wisseling van hoofdpersoon leer je ook meer over de gedachten en gebruiken van de karakters en hoe ze tegen de beslissingen van de ander aankijken. Dit geeft een nog duidelijker beeld van de gebeurtenissen.

De plot bevat verschillende onverwachte wendingen, waardoor je als lezer steeds geboeid wordt door wat gaat komen. Dit zorgt er ook voor dat Geen bereik maar moeilijk weg te leggen is en je zo door het boek heen bent. Quirien sluit het eerste deel van deze trilogie op een wijze af, waardoor je zowel nieuwgierig bent naar het tweede deel, maar het eerste deel ook daadwerkelijk afgesloten is.

Quirien van Loon schrijft vanaf jongs af aan al onder de naam Q. Ze bedacht de eerste versie van haar debuut Geen bereik: Skyana al op haar veertiende.

★★★★
Titel: Geen bereik | Deel 1 Skyana | Leesfragment | Auteur: Quirien van Loon | Uitgeverij Elikser | Categorie: avonturenroman | Verkrijgbaar als paperback | 372 pagina’s | ISBN13: 978 94 6365 219 3 | Verkrijgbaar sinds: 30-03-2020 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 13-5-2020 | Prijs: € | Bestellen