Zeg kleine bij

Recensie Zeg kleine bij door Sandra Hutchison:
Wat dans jij mooi

Met de prentenboekenserie Zeg kleine… heeft de Knnv een fijne serie op de markt gebracht voor jonge kinderen, waarbij de natuur centraal staat. Een boekenserie die zich volledig richt op peuters en kleuters. De leerzame tekst in de boeken heeft een speels karakter gekregen. Feiten over de natuur zijn op een slimme manier vermengd met een vleugje fantasie.

Deze educatieve boekenserie Zeg kleine… is uitgebreid met een vrolijk exemplaar over bijen. In het vermakelijke voorleesverhaal staat één enkele bij centraal. Deze bij heeft een naam gekregen, hierdoor is het verhaal direct veel toegankelijker gemaakt voor jonge kinderen. Doris de bij kan niet wachten tot ze uit mag vliegen. Ze is een bezige bij. Haar taak is om samen met haar zusjes op zoek te gaan naar de zoetst ruikende bloemen voor de lekkerste honing. Zal het Doris lukken om de zoetste nectar te vinden?

Tijdens het voorlezen van dit verhaal merk je al snel dat het vol staat met wetenswaardigheden. Deze leerzame elementen zijn slim verweven in het verhaal. Het zal kinderen nauwelijks opvallen, maar ongemerkt leren ze een hoop van dit bijenverhaal. Achter in het boek zijn nog vier extra pagina’s te vinden vol bijeninformatie, waar vooral de wat oudere kinderen veel aan zullen hebben.

Het mooi vormgegeven boek is ideaal voor klassikaal gebruik. Op de website Zeg kleine vind je onder andere prachtige kleurplaten en de vrolijke liedjes uit alle boeken van deze serie.

Om je een idee te geven, Een klein stukje uit het liedje behorend bij Zeg kleine bij:
Het is zo’n lekker weertje
Ik lig wat in de wei
Opeens hoor ik gezoem: er komt een kleine bij voorbij
Ze vliegt langs alle bloemen
Ze vliegt van hier naar daar
Ze is op zoek naar honing en nog lang, nog lang niet klaar

Illustratie: Vera de Backker

De illustraties in het boek zijn het prachtige werk van de uit Heemstede afkomstige illustrator Vera de Backker. Ze is onder meer bekend van de boekenserie over Koosje Koala. Ze werkt graag met heldere kleuren, zo ook in Zeg kleine bij. De illustraties zijn stuk voor stuk een feestje voor het oog en zouden niet misstaan in de kinderkamer en het klaslokaal. De illustraties maken het boek echt af en nodigen de kinderen uit het boek regelmatig zelf op te pakken en door te bladeren.

Zeg kleine bij is een bijzonder informatief boek waar kinderen lange tijd plezier aan zullen beleven.

★★★★★
Titel: Zeg kleine bij | Subtitel: Wat dans jij mooi | Leesfragment | Website Zeg kleine | Auteurs: Sabine Wisman, Rob Buiter | Illustrator: Vera de Backker | Knnv Uitgeverij | Categorie: jeugdboeken, educatief, natuur | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789050117388 | Verkrijgbaar sinds: april 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: | Prijs: €12,95 | Bestellen