Chowa

Recensie Chōwa door Sandra Hutchison:
Japanse wijsheid voor een leven in balans

Auteur Akemi Tanaka werd geboren in Japan. Ze groeide op in een klein plattelandsstadje in de buurt van Tokio. Ze studeerde onder andere Engelse literatuur en volgde een opleiding tot lerares. Ze verhuisde op latere leeftijd naar Engeland waar in Londen een compleet nieuw leven op haar wachtte. Ook hier gaf ze regelmatig les in een leven in balans. Uiteindelijk besloot ze haar Japanse wijsheden in het boek Chōwa te bundelen.

Het Japanse woord Chōwa wordt vaak vertaald als ‘harmonie’. Letterlijk is de betekenis van Chōwa: de zoektocht naar balans.

In dit boek doet Akemi Tanaka een poging om de lezer de Japanse levenslessen bij te brengen. De lessen voelen wat ouderwets en soms zelfs betuttelend aan. Zo krijg je al lezende allerlei Japanse tips om je huis schoon te houden, advies over gezonde voeding en probeert Akemi je zelfs te leren om een huishoudboekje bij te houden. Stuk voor stuk geen verkeerde suggesties, maar of het van deze tijd is?

Het educatieve boek is onderverdeeld in 3 delen. Het eerste deel leert je om je persoonlijke balans te ontdekken. Het tweede deel richt zich voornamelijk op een leven in harmonie met de mensen uit je omgeving. Het afsluitende deel is wat gevarieerder. Hierin bespreekt de auteur nog een aantal belangrijke punten, waaronder het hebben van respect voor de natuur en de liefde voor je partner.

Wat betreft de tips om je leven in balans te krijgen valt het boek een beetje tegen. Is deze materie nieuw voor je, dan zal het boek zeker boeien. Maar ben je bekend met boeken in dit genre, dan zullen de tips hooguit herkenning bieden. Het geheel kan wel helpen als geheugensteuntje om jezelf te motiveren om de tips die je aanspreken weer even tegen het licht te houden. Ben je zelf helemaal in balans of kun je hier en daar nog wel iets verbeteren?

Verrassend genoeg ben ik toch vrij enthousiast over dit boek. Niet zo zeer vanwege de tips in het boek, maar vooral om de Japanse verhalen die je tussen de lessen door mee krijgt. Akemi Tanaka beschrijft veel van de oude tradities uit Japan in dit boek en dat maakt dit boek voor mij zo interessant. Ze heeft een beeldende manier van schrijven. Zo neemt Akemi je bijvoorbeeld mee naar het huis van haar oom, terwijl ze tot in de kleinste details deze klassieke woning in Japan beschrijft. Je ziet het als lezer echt voor je.

Akemi vertelt je ook over de gezegdes uit Japan en hun betekenis en ze besteedt ruim de tijd aan de kimono. Wat is de juiste manier om een kimono te dragen? Fascinerend zijn de beschrijvingen van de traditionele symbolen op de kimono’s en de uitleg wanneer je welke kimono zou moeten dragen.
Jammer genoeg is het boek niet voorzien van foto’s of illustraties. Een gemis, want ondanks de beeldende manier van schrijven had ik onder andere graag wat foto’s van Japan en de kimono’s aangetroffen.

Het boek is een fraaie kennismaking voor wie nog maar net op zoek is naar meer harmonie in zijn of haar leven. Toch is Chōwa vooral een echte aanrader voor iedereen die belangstelling heeft in de Japanse manier van leven en de fascinerende geschiedenis van dit land.

★★★★
Titel: Chowa | Leesfragment | Auteur: Akemi Tanaka | Uitgeverij Ten Have | Categorie: lifestyle, persoonlijke ontwikkeling | Uitvoering: hardcover | 271 pagina’s | ISBN13: 9789025907358 | Verkrijgbaar sinds: 05-11-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 18-05-2020 | Prijs: €20,99 | Bestellen