Lied voor de vermisten

Recensie Lied voor de vermisten door Fany van Hemelen:
Pierre Jarawan heeft na zijn debuutroman De zoon van de verhalenverteller opnieuw een ontroerend meesterwerk geschreven.

Lied voor de vermisten is een magnifieke familiekroniek die generaties overbrugt en toont hoe schoonheid en levens vernietigd worden door oorlog en het verbergen van de waarheid.

De verteller van dit betoverende, maar tegelijkertijd ook hartverscheurende verhaal is Amin.
Hij heeft heel zijn leven lang in notitieboekjes allerlei herinneringen genoteerd. Vaak zonder datum waardoor ze vervagen of in elkaar overlopen, maar uiteindelijk zijn alle gebeurtenissen met elkaar verbonden.

Amin woont in 2006 alleen in het huisje van zijn teta (oma) Yara. Als hij onverwachts iemand op bezoek krijgt, beslist hij na het ontvangen bericht te vertrekken. Een telefoontje is hopelijk het begin van nieuwe antwoorden op zijn vragen.

In 1994 kwam Amin, samen met zijn grootmoeder Yara, terug naar Beiroet. Na de dood van zijn ouders is hij opgegroeid bij haar in München, nadat ze gevlucht waren voor de burgeroorlog. Haar verlangen naar deze aparte stad met haar roemrijke en weelderige verleden doet hen twaalf jaar later terugkeren naar deze verscheurde stad. Amin voelt zich verloren en eenzaam in het voor hem onbekende Libanon en zwerft doelloos door de straten, totdat hij vrienden wordt met Jafar.

Jafar wordt naast een speciale bibliothecaris en zijn fantasie, zijn enige baken in de storm. Samen gaan ze huizen verkennen in dit naoorlogs gebied, halen ze munt uit hun gezamenlijke vertellingen en groeien ze op in een land waar niets blijvend is. Dat in dit land niets zeker is, wordt pas echt voelbaar voor Amin als Jafar op een dag, zonder een woord uitleg, verdwijnt.

Yara lijkt in Beiroet eerst gelukkiger dan in Duitsland. Ze opent vol goede moed en met nieuwe energie een café annex galerie. Haar schilderijen zijn hier te bezichtigen en zowel hier als bij hen thuis komen er veel vrienden langs. Schijn bedriegt en uiteindelijk groeien Amin en Yara, door wat er vroeger gebeurde, uit elkaar. Amin woont een tijd in Tripoli en schrijft brieven aan zijn teta of zijn overleden ouders, die hij dan weer verbrandt.

Vastberaden gaat Amin uiteindelijk op zoek naar herinneringen en gemeenschappelijke overeenkomsten, omdat hij overtuigd is dat alles samenhangt met de oorlog.

Door de poëtische en beeldende stijl van de auteur en de betovering van al je zintuigen door de meeslepende beschrijving van deze culturen waan je je in het Midden-Oosten. Je doorkruist de contrasterende, maar fascinerende stad Beiroet en beleeft ze met al haar geuren en kleuren. De auteur vertelt in momentopnames en dus niet chronologisch waardoor het belangrijk is om je aandacht bij het verhaal te houden, omdat je anders letterlijk verdwaalt in zijn woud van herinneringen. Neem je de tijd om de prachtige zinnen in je op te nemen en de verdrongen emoties te laten binnensijpelen, dan voel je het verdriet en de onmacht van de hoofdpersonages en raakt het melancholische verhaal je pas echt. Het is onmogelijk om deze karakters en de sfeer van het Midden-Oosten ooit nog te vergeten na het lezen van dit verhaal.

Pierre Jarawan heeft met Lied voor de vermisten een complex, maar wondermooi verhaal gecreëerd, waarvoor hij veel research deed en gesprekken had met achtergebleven familieleden. De auteur verwerkte in zijn fictieve verhaal echte feiten en voegde bestaande documenten toe. Met dit boek wil de auteur de 17415 vermisten, die tussen 1975 en 1990 verdwenen tijdens de burgeroorlog in Libanon, aandacht geven zodat ze niet vergeten worden.

Lied voor de vermisten is een sprookje uit duizend en één nacht, gecombineerd met politieke willekeur en herinneringen doorgegeven door verhalenvertellers.

★★★★★
Titel: Lied voor de vermisten | Leesfragment | Auteur: Pierre Jarawan | Uitgeverij HarperCollins | Uitvoering: paperback | ISBN 13: 9789402704822 | 416 pagina’s | Verkrijgbaar vanaf: 19-05-2020 | Categorie: Literaire roman | Datum van recensie: 18-05-2020 | Recensent: Fany van Hemelen | Prijs:  €22,99| Bestellen