Reis naar toen

Recensie Reis naar toen door Antoinette van Steeg:
Olga van der Meer is bekend van haar romans met een thema en heeft er inmiddels meer dan veertig geschreven. Haar boeken staan bekend om de uiteenlopende onderwerpen die ze op pakkende wijze in het verhaal weet te verweven. Eerder las ik van haar het boek Een jaar na Milo. Dit keer heeft ze een boek uitgebracht waarin een ernstig zieke vrouw centraal staat.

In Reis naar toen maken we kennis met een vriendengroep van middelbare leeftijd, die elkaar kent van de middelbare school. Elke maand spreken de zes vrienden af en om toerbeurt regelt een van hen de gezamenlijke avond. Ellis is een van de vrienden. Ze woont in dezelfde flat als Josta, een van de andere vrienden uit de vriendengroep. Ze zien en spreken elkaar geregeld en Josta is ook de vriendin die Ellis het meest ondersteunt, als ze te horen krijgt dat ze alvleesklierkanker in een vergevorderd stadium heeft. Ze zal nog maar enkele maanden leven. De vriendengroep is vanaf dat moment veel in contact om Ellis zo veel mogelijk te steunen.

Ellis blikt steeds vaker terug op de herinneringen, wat Josta op het idee brengt om deze herinneringen nog een keer op te halen op de desbetreffende plekken. De groep neemt vrij en gezamenlijk reizen ze in Nederland en naar Blanes om nog een keer als vriendengroep terug te blikken op de mooie oude tijd. Ondertussen bloeit er binnen de vriendengroep een liefde op, kijkt een van de vriendinnen naar haar huwelijk dat slecht loopt en durft een van hen haar studie weer leven in te blazen.

Reis naar toen vertelt niet alleen het verhaal van de ernstig zieke Ellis, maar ook die van haar vrienden. Ieder heeft zo zijn verhaal en wens voor de toekomst. Olga van der Meer weet deze facetten op een ontroerende en prachtige wijze te verweven tot één verhaal. Het eind is zeker niet verrassend, maar de wijze waarop Van der Meer dit weet te verwoorden, zorgt voor een brok in je keel.

Wederom heeft de auteur een aangrijpende roman geschreven die zomaar echt gebeurd kan zijn. Hoe ga je om met verdriet, liefde, hoop en verlies? Welke keuzes maak je in je leven als er iets aangrijpends gebeurt?

Ik heb genoten van Reis naar toen. Het verhaal leest zeer vlot en ik had het boek ook met een middag gelezen. Het verhaal kruipt onder de huid en blijft na het lezen nog een tijdje nazinderen. Ik lees graag de boeken van Olga van der Meer en ik wil zeker meer boeken van haar gaan lezen.

★★★★
Titel: Reis naar toen | Leesfragment | Auteur: Olga van der Meer | Uitgeverij Zomer & Keuning | Categorie: roman | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020537529 | Verkrijgbaar sinds: 21-04-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 18-05-2020 | Prijs: € 17.50 –  e-book € 7.99 | Bestellen