Alibi

Recensie Alibi door Hannie van Grol:
Een leven vol leugens of toch de waarheid?

In de proloog van Alibi krijgen we in vogelvlucht al een korte vooruitblik op het boek te lezen. Je weet al dat de hoofdpersoon vroeger Sophie Bukaran heette, dat er sprake is geweest van brand, dat Gretchen Teigler een grote rol heeft gespeeld en nog wat andere gebeurtenissen. Ook weet je dan dat ze haar vroegere leven ontkende, maar hoe alles met elkaar in verband staat, begrijp je pas als je het boek gelezen hebt. De volgende zin in de proloog geeft daar een klein voorproefje van:
“Lieg en blijf liegen, verzin een naam, een achtergrond, je voorkeuren en je aversies, zuig het hele zooitje uit je duim. Dat is echt veel verstandiger. Maar in dit boek spreek ik de waarheid. Daar heb ik een goede reden voor.”

Het verhaal in Alibi begint als de hoofdpersoon Anna McDonald luistert naar een truecrimepodcast. Omdat haar leven uit evenwicht dreigt te raken, haar huwelijk op losse schroeven staat, terwijl ze wel actie probeert te ondernemen om dat te redden, zoekt ze haar afleiding in true crimes. Tijdens het luisteren komt de naam Leon Parker voorbij, een persoon die ze al kende uit haar vroegere leven. Dan gaat de bel en staat haar beste vriendin Estelle voor de deur met een koffer. Ze komt Anna’s man Hamish met de twee kinderen ophalen om samen te vertrekken. Anna is wanhopig, haar wereld stort in. Na enige tijd staat Finn voor de deur, hij is de ex van Estelle. Samen gaan ze naar aanleiding van de podcast op zoek naar wat er werkelijk heeft plaatsgevonden. Anna kan namelijk niet geloven dat de podcast de waarheid weergeeft.

De zes afleveringen van de podcast worden letterlijk weergegeven. Op De Dana, een jacht dat Leon Parker toebehoorde, vindt een ontploffing plaats, waarbij een gezin om het leven komt. Ondanks dat de kokkin niet aanwezig was op het schip en ze een alibi had, wordt ze toch veroordeeld en gevangen gezet. Als alle afleveringen van de truecrimepodcast weergegeven zijn, begint de zoektocht van Anna en Finn. De spanning wordt dan langzaam opgebouwd en het verhaal wordt boeiender. Het begin van het boek verloopt vrij traag, maar na de moeizame start volgt een tocht met veel interessante personages die allemaal hun eigen herinneringen met zich meedragen. Ook het leven van Anna, die vroeger Sophie heette, wordt stapje voor stapje onthuld.

De Schotse queen of Crime, Denise Mina, heeft een vlotte schrijfstijl. Na een traag begin wordt de spanning opgevoerd en passeren tegelijkertijd verschillende thema’s de revue. Zoals anorexia, het eetprobleem van Finn, corruptie, machtsmisbruik, het ontkennen van je verleden en de gevolgen daarvan. Ook de invloed van social media speelt een grote rol. Na een tijdje op onderzoek te zijn geweest, begint Finn zelf met een podcast en omdat hij een beroemde musicus is, gaat het verhaal binnen de kortste keren viral. Dat zorgt voor nog meer spanning. Ook word je langzaam steeds nieuwsgieriger naar alle geheimen die iedereen met zich meedraagt en zeker ben je benieuwd naar het verleden van Sophie, alias Anna.

Hoewel het wat lastig is om meteen in het verhaal te komen en de wat rommelige opbouw te plaatsen, wordt het boek vanaf de zoektocht echt interessant en volgen de spannende gebeurtenissen elkaar op. Het verhaal is geschreven vanuit het ik-perspectief van Anna, maar de andere personen worden ook goed weergegeven. Na een traag begin, een spannende zoektocht, eindigt Alibi op een verrassende onverwachte manier. Het is dus zeker de moeite waard om vol te houden en door te lezen om het leven vol leugens te onthullen.

★★★
Titel: Alibi | Auteur: Denise Mina | Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789026351020 | Verkrijgbaar sinds: 14-04-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 19-05-2020 | Prijs: € 21,99, e-book € 9,99 | Bestellen