De Understudy

Recensie De Understudy Brigitte Audiens:
De samenwerking tussen vier topauteurs leverde de prachtige thriller De Understudy  op als schitterend resultaat. Op de cover stelt men de vraag “Hoever zou jij gaan om je dochter te beschermen “. Het antwoord kom je te weten na het lezen van deze psychologische thriller.

De hoofdpersonages zijn vier vriendinnen die naar de Orla Flyn Academy gaan, een bekende toneelschool. Iedereen doet zijn uiterste best, want enkel “de uitverkorenen” komen in aanmerking om op het einde van het schooljaar de hoofdrol te spelen in de musical. Het vriendinnengroepje bestaat uit Jess, Ruby, Sadie en Annabel (Bel genoemd onder vrienden).

De ouders van de meisjes zijn onderling ook met elkaar in contact gekomen, doordat de meisjes ook na school met elkaar omgaan. Slaapfeestjes, ijsjes eten enz. Natuurlijk is er afgunst en jaloezie in het spel. Het zijn tenslotte tieners. En dit wordt vooral in stand gehouden door het gedrag van de moeders die hun eigen dochter uiteraard zonder twijfel de beste vinden. De moeders zijn Elise, Bronnie, Carolyn en Kendall.

Door het pestgedrag van Ruby het afgelopen jaar start het tweede jaar niet zo vlotjes. De ouders wensen dat Ruby geschorst wordt van school, dit om hun dochters te beschermen. De schooldirecteur, Adam Racki, wenst hier niet op in te gaan en stelt voor om een vijfde meisje aan de groep toe te voegen namelijk Imogen. Maar zodra dit meisje ten tonele verschijnt, beginnen de problemen pas. Niets schijnt meer hetzelfde.

Het boek is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken, waardoor er ook een vlotte leesstijl gevormd wordt. Boven elk hoofdstuk kun je zien welke auteur het verhaal van welke moeder zal vertellen. Iedere schrijfster komt aan bod. De vier verschillende schrijfstijlen passen heel goed bij elkaar. Het begin en einde van het boek worden door hen allemaal samen afgewerkt en worden verweven tot één vloeiend geheel.

Per personage wordt duidelijk welk karakter er schuilgaat achter de moeder van de dochter. Waarom ze op die manier haar dochter wenst te beschermen. Je leert ondertussen ook de dochter beter kennen. Welke geheimen het gezin niet aan de oppervlakte wil laten komen? Wie is er competitief? De ouders of de kinderen? Je kunt ook ontdekken welke plaats de ouders zelf in de groep hebben. Wie doet wat? Wie heeft er een beetje invloed, macht of geld of lef? Wie maakt er ook gebruik van?

Deze schrijfsters zetten je ontelbare keren op het verkeerde been door gebruik te maken van verschillende plottwists. Het wordt een echte opgave om het boek even opzij te leggen. Je wilt zo graag blijven doorlezen tot de laatste bladzijde. Je ondergaat als lezer ook de strijd op de toneelschool. Je voelt de druk van de moeders op de schouders van de kinderen als het ware, maar eveneens de competitiedrang van de vriendengroep onderling. De verwarring die in hun hoofd omgaat, wie moeten ze geloven? Hun oude vriendin of de nieuwkomer? Die sfeer wordt ongelooflijk goed beschreven.

Gedurende het hele verhaal worden er subtiele hints gegeven naar de dader, maar later blijkt dit niet volledig waar te zijn en moet je je strategie opnieuw herzien. Het leuke is dat pas op het einde de geheimen ontrafeld worden.

De Understudy is voor mij een heerlijke thriller geweest waarvan ik genoten heb. Een spannend mysterie dat ik liefst in één dag wil uitlezen. Een echte aanrader.

Een vlotte samenwerking door vier geweldige auteurs, die op zich al hebben bewezen dat ze kunnen schrijven. Ik hoop dat we nog eens een gezamenlijk project van hen mogen verwachten.
Van mij verdienen ze zeker 5 sterren.

★★★★★
Titel: De Understudy | Auteur: Sophie Hannah, B.A. Paris, Claire Mackintosh, Holly Brown | Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als: Paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789026350856 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Datum recensie: 20-05-2020 | Recensent: Brigitte Audiens | Prijs:€20,99 – e-book €9,99 | Bestellen