Een kras op haar ziel

Recensie Een kras op haar ziel door Fany van Hemelen:
Wat me onmiddellijk opvalt bij de bijzondere thriller Een kras op haar ziel, is de prachtige cover die heel mooi de inhoud weergeeft en in al zijn eenvoud schittert.

Karen Meulenberghs is gelukkig getrouwd met Paul, maar wanneer het op seksuele intimiteit aankomt, verkrampt ze steeds weer opnieuw. Buiten een onbeduidend vaginaal litteken is er geen medische verklaring. Hoewel Paul erg voorzichtig met haar omspringt, klapt ze dicht bij de minste aanraking en voelt ze zich onverklaarbaar doodsbang. Omdat ze wil weten waarom ze deze stap maar niet durft te zetten, besluit ze om psychologische hulp te zoeken

Na het gesprek met de hulpverlener gaat Karen ontzet naar huis en weet ze dat ze hier nooit meer wil terugkomen. De suggestie van psycholoog Vandenbrande om hypnose toe te passen en zo te kijken of ze geen onverwerkte eerdere trauma’s heeft, die haar paniek kunnen verklaren, komt bij de nuchtere Karen eerst als absurd en ongelooflijk over. Na eerst research gedaan te hebben, besluit ze uiteindelijk toch in therapie te gaan. Door in trance te gaan, komen er bizarre dingen uit haar verleden naar boven. Ook al weet ze niet of wat ze zag wel waar is, toch is ze overtuigd van wel en zegt haar buikgevoel dat ze naar de Filippijnen moet gaan om een oplossing te zoeken. Als journaliste bij het exclusieve reismagazine Parels heeft ze wel wat hulp en voordelen en impulsief regelt ze haar vliegreis. Hoewel niemand dit een goed idee lijkt, besluit ze, op basis van haar verzamelde gegevens en haar intuïtie, getuigen te gaan zoeken om het mysterie op te helderen.

Op de Filipijnen ziet Karen hoe groot de kloof tussen arm en rijk is. Gina wordt haar gids en bondgenoot in deze wirwar van machtsmisbruik, corruptie en manipulatie. Hun onderzoek heeft grote impact op het leven van een aantal mensen en de gevolgen zijn onvoorstelbaar. Er wordt een web van misleiding gesponnen rond heel de affaire om de feiten te kunnen verdoezelen. Om de waarheid boven water te krijgen, wordt een gedurfd plan bedacht .

De auteur heeft met Een kras op haar ziel een indrukwekkend debuut geschreven. Vanaf de eerste bladzijde ben ik geboeid door dit ongewone verhaal. Door de pakkende emoties en de levendige beschrijvingen wil ik gewoon blijven lezen. Een kras op haar ziel is door zijn band met de locatie en aparte onderwerpen een avontuurlijke reis naar het onbekende. Wanneer de gebeurtenissen op de Filipijnen in een stroomversnelling komen, wordt er ook echte spanning voelbaar. Vanaf dat moment verhoogt de intensiteit van het verhaal en versnelt het verteltempo.

Over regressie kan ik niet meespreken, maar hypnose heb ik ooit gevolgd en de auteur heeft dit op een realistische manier verwerkt in zijn verhaal. Deze thriller prikkelt door zijn ongebruikelijke thema’s en ik hou van verfrissende ideeën die goed uitgewerkt zijn.

Wat ik soms wel een beetje jammer vind, is dat de stukjes bij het misdaadonderzoek te mooi in elkaar passen. Alles valt precies juist op tijd op zijn plaats en ik hou meer van verrassende twists. De uitvoering van het plan vind ik minder, omdat het soms wat ongeloofwaardig overkomt of misschien is er gewoon te snel naar de finale toe gewerkt. Toch is Een kras op haar ziel een opwindend debuut met een originele invalshoek.

★★★★
Titel: Een kras op haar ziel | Auteur: Eugeen Van Aerschot | Uitgeverij Kramat | Uitvoering: paperback | ISBN13: 9789462421141 | 292 pagina’s  | Categorie: thriller | Verschenen sinds maart 2020 | Datum van recensie: 14-05-2020 | Recensent: Fany van Hemelen | Bestellen