In hechtenis

Recensie In hechtenis door Brigitte Audiens:
In hechtenis is de nieuwe literaire thriller van het bekende schrijversduo Nicci French.
Wederom een fantastisch en spannend verhaal.

Tabitha is een jonge vrouw die naar de gevangenis gebracht wordt. Ze is beschuldigd van moord met voorbedachten rade op Stuart Rees, haar buurman. Tabitha kan zelf niet geloven dat ze tot zoiets in staat is en schreeuwt haar onschuld uit. Het grootste probleem is dat ze zich niets meer kan herinneren van die bewuste dag. Ze woont sinds enkele weken in het kleine dorp, waar ze een huisje kocht dat ze aan het opknappen is. Regelmatig kampt ze met depressies en mentale problemen, waar ze medicatie voor neemt. Zo heeft ze haar slechte en haar goede dagen.

Het rechtssysteem heeft haar een advocaat toegewezen, Mora Piozzi. Maar Tabitha beseft al vlug dat Mora niet in haar zaak gelooft. Ze probeert haar ervan te overtuigen schuld te bekennen om strafvermindering te krijgen. Op dat ogenblik besluit Tabitha om haar advocaat te ontslaan en zelf haar verdediging in handen te nemen. Wat in haar situatie niet evident zal zijn.

De jonge vrouw ontdekt al vlug dat het een zware lijdensweg zal worden. Eerst en vooral kent ze helemaal niets van rechtszaken en zeker niet te vergeten de beperkte bewegingsvrijheid van haar cel.
Maar Tabitha is niet van plan om bij de pakken neer te blijven zitten. Ze wil terugvechten en de echte moordenaar of moordenares vinden.

Dit boek bestaat uit vier delen nl. Binnen – Aanklacht – Verdediging – Buiten. Daarbij kiest ons schrijversduo voor korte hoofdstukken. Hierin herkennen we de welbekende vlotte schrijfstijl, waardoor je een eigentijds verhaal krijgt van een proces, waarvan de verdachte zichzelf zal verdedigen. Dit alles is op een gedetailleerde manier beschreven, zodat het makkelijk te volgen is.

Je leest hoe het eraan toegaat in de gevangenis en bij de rechtszaak. Het is een perfecte voorstelling van de situatie. Je wordt als het ware meegenomen naar de rechtbank en kunt het hele gebeuren mee volgen. De pleidooien van de aanklager, de emoties van de verdachte (Tabitha), haar ergernissen, haar onwetendheid, die soms onbewust voor een beetje humor zorgt, de ondervragingen…

De karakters worden heel goed uitgediept. Je komt te weten dat Tabitha niet door iedereen geliefd werd in het dorp. Ook de andere dorpsgenoten leer je beter kennen gedurende de procedure. Ze komen een voor een aan bod, hun alibi’s worden gecontroleerd en hun geheimen komen boven water. Wie is de echte dader ? Of heeft ze het toch zelf gedaan?

Je wordt mee in het verhaal getrokken en gaat onbewust mee op zoek naar de waarheid. Maar het uiteindelijke slot van dit verhaal is ondenkbaar. Wat een plottwist. Deze thriller is spannend van begin tot eind. Ik kon het boek niet wegleggen voor ik wist wie de schuldige was. Iedereen die denkt dat een verhaal over een proces saai is, heeft dit boek nog niet gelezen.

In hechtenis heeft voor mij alles wat een Nicci French thriller nodig heeft. Vlot tempo, spannend, meeslepend, goed plot, gedetailleerde beschrijvingen, …

Een must-read die zeker zijn 5 sterren heeft verdiend

★★★★★
Titel: In hechtenis | Leesfragment | Auteur: Nicci French | Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 437 pagina’s | ISBN13: 9789026343339 | Verkrijgbaar sinds: april 2020 | Recensent: Brigitte Audiens | datum recensie: 21-05-2020 | Prijs: €22,99 – e-book €12,99 | Bestellen