Wonderwel

Recensie Wonderwel door Sonja Hubregtse :
Welkom in het huis van de toekomst

Het boek gaat over het huis van de toekomst. De schrijvers bedoelen hiermee: een duurzaam huis (dat lang blijft bestaan en daarbij niet belastend is voor het milieu). Technieken die ervoor zorgen dat we zuiniger om gaan met energie, water, etc. De schrijvers nemen je mee in een spannende zoektocht naar een toekomst met duurzame techniek. Dit alles is op een interessante, begrijpelijke (kinderlijke) manier verteld: hoe kunnen we elektriciteit opwekken zonder het milieu zwaar te belasten (zo min mogelijk uitstoot van CO2). Ook wordt er onder andere gekeken hoe we drinkwater schoon kunnen houden.

Het boek is geschreven voor kinderen, ouders en leerkrachten, met als doel om komende jaren vindingrijke mensen aan te trekken. Dit begint al met het idee om kinderen nieuwsgierig te maken naar deze milieuvriendelijke oplossingen. Het is goed als kinderen op een bepaalde leeftijd al kennis op kunnen doen met betrekking tot het milieu en de toekomst. In dit boek ontdek je de werking van de kraan, de verwarming, het riool, het afval, aardgas, de elektriciteit, voedsel en (dat vonden ze bij ons erg interessant) je mobieltje/internet.

De indeling van de zeven hoofdstukken zijn overal hetzelfde. Per onderwerp wordt op een vrolijke wijze eerst uitgelegd waar het over gaat, wat er gebeurt of waar het naartoe gaat. Dat wordt met een grote illustratie verduidelijkt. In elk hoofdstuk zijn er opmerkelijke/bijzondere WonderWelWeetjes te vinden, net als een stukje geschiedenis, een interview, een test voor thuis en informatie over het huis van de toekomst. In het onderdeel ‘Zoek het uit’ wordt je kind gestimuleerd om zelf op onderzoek uit te gaan. Juist deze afwisselende delen zorgen ervoor dat het interessant blijft en zeker niet saai is. Een hoofdstuk bestaat uit negen pagina’s.

Opvallend is het materiaal van de kaft. Het voelt aan als gerecycled papier en is toch erg stevig. De fraaie illustraties (die veelvuldig aanwezig zijn) verduidelijken op een fantastische manier het verhaal dat verteld wordt. Onze zoon van negen jaar begrijpt het prima. Hij vindt het een erg leuk boek, omdat er op verschillende manieren iets duidelijk gemaakt wordt: door informatie te lezen, illustraties te bekijken, zelf op onderzoek te gaan in je eigen huis, maar vooral de proefjes mogen doen. De illustraties zijn speels, waardoor het interessant en aantrekkelijk is maar ook leuk om door het boek te bladeren. Wat erg origineel is, is een envelopkaart achter in het boek, waarbij je een Wonderwel-bedankje kunt sturen naar bijvoorbeeld een installateur of uitvinder. Ook hebben we ‘duurzaam’ geknutseld. We hebben van een petfles een verticaal plantenbakje gemaakt waardoor er nu vrolijke bijtjes en vlinders op de planten zitten.

Als ouder word je door je eigen kind (de lezer) bewust gemaakt van milieu-onvriendelijke dingen in je eigen huis. Doordat kinderen dit boek lezen én bekijken (er is zoveel te zien op de pagina’s), zullen zij dit projecteren op hun eigen woonomgeving, waardoor je als ouder ook bepaalde dingen ziet die beter kunnen.

Wonderwel – welkom in het huis van de toekomst is een leerzaam boek met prikkelende vragen, vrolijke illustraties, interviews en proefjes om thuis te experimenteren.

Neem ook eens een kijkje op: www.wonderwel.nu

★★★★
Titel: Wonderwel – Welkom in het huis van de toekomst | Auteur: Marlie Hollands & Hans Wilschut | De Vrije Uitgevers | Categorie: zelfleesboek | Uitvoering: hardcover | 88 pagina’s | ISBN: 9789082038125 | Verkrijgbaar sinds: april 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 19-05-2020 | Prijs: € 16,95 | Bestellen