Een van ons

Recensie Een van ons door Hannie van Grol:
Een inkijkje in de gevangeniswereld

Hoofdpersoon Katrien Achenbach is auteur, maar op dit moment heeft ze last van een writersblock. Iedere twee weken gaat ze naar de gevangenis waar ze schrijfworkshops geeft. De gedetineerden verblijven daar lange tijd of zelfs levenslang. Luc is een van die personen. Hij schrijft veel, maar weigert mee te doen aan de workshops. Wel vraagt Katrien iedere keer aan hem, of hij zich nog niet bedacht heeft.

‘Ik heb erover nagedacht; ik schrijf voor mezelf. Ik heb geen getuigen nodig, geen oordelen van anderen, of opbouwende kritiek of wat ze dan ook doen in die schrijfgroep. Mijn enige ambitie is mezelf te overtuigen dat ik besta. Luc was here. Zoiets. Inpluggen op het onderbewuste doen ze maar in die groep.’ – Christine Otten

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillend perspectief. Dat wordt niet expliciet aangegeven, maar telkens wordt al vrij snel duidelijk wie aan het woord is. Katrien beschrijft haar gevoelens en ervaringen van binnenuit. Duidelijk is dat ze op zoek is naar haar eigen identiteit. Ze heeft het gevoel dat ze ‘thuiskomt’ in de gevangenis, waar ze vriendschap en begrip ondervindt.

Luc is de andere hoofdpersoon in het boek. Hij heeft levenslang gekregen en is dagelijks in strijd met zichzelf om nog de zin van het leven te zien. Tussen Katrien en hem bestaat er een bepaalde spanning, die de auteur niet met zoveel woorden vertelt, maar tussen de regels door is dit voelbaar. Op een gegeven moment gaat het mis als het contact te persoonlijk wordt. Een verrassend einde volgt.

In de schrijfworkshops wordt veel gefilosofeerd en aan de hand van fragmenten uit andere teksten wordt een bepaald thema aangedragen. En dan worden gedachten die opkomen bij de deelnemers, opgeschreven en voorgelezen. Een treffende uitspraak die Katrien doet is:
“Kies gewoon de vorm die het beste past bij je of bij wat je wil zeggen. Absolute vrijheid. Daar gaat het om. Dat je jezelf dat gunt.”
Ze laat hiermee zien dat het gaat om innerlijke vrijheid voor mensen die hun fysieke vrijheid beperkt ervaren.

De titel van het boek Een van ons is treffend gekozen en voor meerdere uitleg vatbaar. Gedurende het verhaal voel je dat Katrien een band krijgt met de gedetineerden, ze wordt ‘een van hen’. Maar als lezer word je ook meegenomen, zodat je je ook verbonden voelt met de groep. De auteur heeft dit knap gedaan. Ze geeft een staaltje weg van psychologische diepgang die je zelden aantreft. In dit boek gaat het niet om de reden tot gevangenschap en het leven aldaar, maar om de gevoelens van de diverse personen.

De schrijfstijl is bijzonder te noemen. De poëtische beelden getuigen van de kunst om te schilderen met taal. Het gebruik van interpunctie, eigenlijk het ontbreken daarvan in sommige schrijfsels van Luc, deden in het begin verwarrend aan, maar geleidelijk aan werd de bedoeling ervan duidelijk. Het boek laat je nadenken, meerdere kanten zien van een verhaal en je afvragen wat de auteur bedoelt met bepaalde fragmenten.

Christine Otten heeft haar sporen in de literatuur al verdiend, maar met Een van ons voegt ze er weer een pareltje aan toe. Zelf geeft de auteur ook schrijfworkshops in de PI in Heerhugowaard, maar dit boek is fictie. Wel kan ze door haar ervaring daarmee de wereld van de gevangenis van binnenuit laten zien. De mens achter de gevangene wordt belicht en dat heeft ze knap en integer gedaan, zodat je als je het boek dichtslaat het gevoel hebt, dat je ook ‘een van hen’ bent geworden. Het verhaal blijft nog lange tijd na sudderen en de inhoud laat je niet zomaar los. En is dat niet wat een goed boek bij je op moet roepen? Daarin is Christine Otten goed geslaagd.

★★★★
Titel: Een van ons | Auteur: Christine Otten | Uitgeverij De Geus | Categorie: literaire roman | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 240 pagina’s | ISBN13: 9789044541038 | Verkrijgbaar sinds: februari 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 25-05-2020 | Prijs: € 20, e-book € 10,99 en luisterboek € 12,99 | Bestellen