Een meisje op Schindler’s List

Recensie Een meisje op Schindler’s List door Pierre Peeters:
Het boek Een meisje op Schindler’s List omvat het waargebeurde verhaal van auteur Rena Finder.

Rena begint het boek in oktober 1944, wanneer zij met haar moeder in Plaszow (Polen) op een goederentrein wordt geduwd met bestemming Auschwitz, het grootste vernietigingskamp van de nazi’s. In de eerste drie pagina’s duidt zij wat er met haar en vele lotgenoten gebeurde en dringt ze erop aan dat wij als lezer de Holocaust nimmer mogen vergeten en moeten voorkomen dat de geschiedenis zich kan herhalen. Opkomen voor een minderheidsgroep, opkomen voor onschuldige mensen kan wel degelijk het verschil betekenen tussen leven en dood. En laat dat net zijn wat Oskar Schindler heeft gedaan en zo Rena’s leven en dat van vele andere Joden heeft gered.

Vervolgens beschrijft Rena haar jeugdjaren vanaf 1930 om vervolgens feilloos over te stappen naar 1939, het begin van WOII, en Rena’s grootste nachtmerrie. Het Joodse volk kreeg het van toen af heel zwaar te verduren. Voortdurend moesten ze op hun hoede zijn, want de minste ‘fout’, de minste aandacht die ze trokken…kon zo maar bestraft worden. Tevens moesten ze opletten wat en tegen wie ze iets vertelden of deelden. Je vrienden van gisteren konden vandaag je ergste vijand zijn.

Op haar elfde wordt het gezin van Rena verplicht om te verhuizen naar het getto van Krakau, waar ze een klein appartement moesten delen met acht personen. Privacy was een loos woord. Alle Joden werden verplicht tot dwangarbeid.

Oskar Schindler, lid van de nazipartij maar zonder interesse in de politiek, neemt in Krakau een emailleerfabriek over, die hij herdoopt in Duitse Emailleerfabriek of afgekort als Emalia. Oskar vroeg en kreeg toestemming om de fabriek te bemannen met Joden uit het getto. Ze waren goedkope arbeidskrachten en harde werkers…, want werken betekende vaak overleven. Toen het getto gesloten werd en de Joden werden overgeplaatst naar het drie kilometer verderop gelegen concentratiekamp Plaszow, kwam het voortbestaan van zijn fabriek in het gedrang. Hij overtuigde kampcommandant Göth met diamanten en mocht naast zijn fabriek een buitenkamp bouwen voor zijn Joodse arbeiders. Omkopen was onderdeel van Oskar Schindlers imperium en zakendoen. Veel van zijn geld diende uiteindelijk om Joden in leven te houden.

Rena en haar moeder kwamen op de lijst van Schindler-Joden en hadden toen een beter bestaan dan de Joden uit de andere kampen. Zij werden beter gevoed, gekleed, verzorgd, maar vooral geapprecieerd en behandeld als mensen door Oskar Schindler. Ondanks al zijn goede bedoelingen, kon Oskar Schindler uiteindelijk niet voorkomen dat veel van zijn ‘personeel’, waaronder Rena en haar moeder, werden afgevoerd naar Auschwitz waar hun een nachtmerrie te wachten stond.

Het boek schetst een heel goed beeld van het leven dat Joden en hun lotgenoten ondergingen tijdens WOII. De auteur gaat niets uit de weg en weet op een serene manier de gruwel, de angst, het leed…die Rena overkwam te beschrijven. Daarnaast toont het boek ook veel wilskracht, doorzettingsvermogen, hoop, emoties en vooral de drang te overleven.

Een meisje op Schindler’s List is voor de doelgroep (10-12 jarigen) een heel toegankelijk boek geworden, maar kan voor oudere lezers een kennismaking zijn met de Holocaust en de Jodenvervolging.

De auteur heeft een vlotte, beschrijvende, onderhoudende en beeldende schrijfstijl. Korte hoofdstukken en geen al te lange zinnen bevorderen het leesplezier. Dit boek kan ik iedereen die begaan is met en geïnteresseerd in het onderwerp aanraden. Nooit mogen we vergeten welk lot de Joden ondergingen en hoeveel van hen door de nazi’s de dood werden ingejaagd, alleen maar door hun afkomst, door hun identiteit, door…
Voor het serene verhaal en het beklijvende onderwerp, waardeer ik dit boek met vijf sterren.

★★★★★
Titel: Een meisje op Schindler’s List | Leesfragment | Auteur: Rena Finder – Joshua M. Greene | Uitgeverij Kluitman | Categorie: Jeugdboek, oorlogsroman| leeftijd: 9 plus | Verkrijgbaar als: hardcover | Pagina’s: 144 | ISBN13: 9789020654684 | Verkrijgbaar sinds: april 2020 | Recensent: Pierre Peeters | Datum recensie: 27-05-2020 | Prijs: €13,99 | Bestellen