Dick Bruna-The Illustrators

Recensie Dick Bruna door Pierre Peeters:
Leven en werk van Nijntjes bedenker!

Het boek Dick Bruna, onderdeel van de serie The Illustrators, is een prachtig eerbetoon geworden aan een van Nederlands grootste – zo niet de grootste – illustrator en kunstenaar. Iedereen kent Dick Bruna als de bedenker, als de geestelijke vader van Nijntje, maar velen weten niet dat hij ook ontwerper was van filmposters, van affiches, van boekcovers van o.a. de pocketserie Zwarte Beertjes…

Hendrik – Dick – Bruna werd in Utrecht geboren op 23.08.1927 en overleed er op 16 februari 2017. De familietraditie indachtig zou Dick als eerstgeborene het familiebedrijf – de succesvolle uitgeverij A.W. Bruna & Zoon verderzetten, wat volgens zijn vader ‘niet alleen zijn lot maar ook zijn plicht was’. (p. 8)

Het boek is als het ware een grote ontdekkingsreis door het leven van Dick Bruna en alle paden die hij heeft genomen en de vele watertjes die hij heeft doorzwommen. Al heel vroeg speelt hij accordeon en ontdekt thuis boeken over Rembrandt en Van Gogh die hij meermaals verslond. Tijdens de oorlogsjaren begint hij op elke snipper papier die hij in handen krijgt, te tekenen en te krabbelen.

Na de oorlog stapt Dick Bruna via verschillende stageplekken – boekhandel Broese in Utrecht, kioskenbedrijf W.H. Smith in Londen en uitgevrij Plon in Parijs de uitgeverswereld in. Door deze stageplaatsen ontdekte Dick Bruna ook een andere wereld, de kunstwereld en struinde hij veel galerijen en tentoonstellingen af. Hij werd er o.a. getriggerd door Picasso en Matisse. Maar Fernand Léger zou Dick Bruna zijn hele leven blijven inspireren, nl. zijn gebruik van lijnen en kleuren. Terug in Nederland zou hij zich ook laten inspireren door het kunstenaarscollectief ‘de Stijl’ waar o.a. Bart van der Leck, Mondriaan en architect Gerrit Rietveld deel van uitmaakten. In 1953 huwt Dick Bruna met buurmeisje Irene de Jongh en op aandringen van zijn schoonvader stapt hij fulltime in het familiebedrijf en start daar als omslagontwerper.

Een groot deel in het boek wordt uiteraard gewijd aan Nijntje. Hoe ontstond Nijntje, hoe evolueerde Nijntje, waarom uitgegeven in een vierkant formaat met tegenover elke prent slechts vier regels tekst…

Uniek materiaal uit het privéarchief van Dick Bruna werd opgenomen: veel illustraties van boekomslagen, vroeg schilder- en tekenwerk van de kunstenaar, foto’s, uittreksels uit Nijntje-boeken… Het is een erg mooie biografie geworden, die vlot wegleest. Geen ellenlange zinnen, maar genoeg informatie om een beeld te krijgen van Dick Bruna’s werk en leven. Dit boek mag in de bibliotheek van illustratoren en van Nijntjes fans niet ontbreken. Het boek kan tevens een mooie bron van inspiratie zijn voor beginnende tekenaars en illustratoren.

Voor de degelijke historische schets, voor de talrijk opgenomen illustraties, foto’s, schilderijen, tekeningen…, voor de mooie hardcover uitgave met op de omslag de specifieke Dick Bruna-kleuren in zijn plaat ‘Raam 1967’ waardeer ik heel erg graag dit boek met vijf sterren.

★★★★★
Titel: Dick Bruna | Auteur: Bruce Ingman – Ramona Reihill | Uitgeverij: Mercis Publishing  | Categorie: Lifestyle- kunst | Verkrijgbaar als: hardcover, paperback en e-pub | Pagina’s: 112 | ISBN13: 9789056478438 | Verkrijgbaar sinds: april 2020 | Recensent: Pierre Peeters | Prijs: €19,95 | Bestellen